Kälkhockeychefen vill ha fler tävlingar i Östersund

Kälkhockeychefen vill ha fler tävlingar i Östersund

Jessica Korber, kälkhockeychef på Internationella Paralympiska Kommittén, IPC, är mycket nöjd med Östersunds VM-arrangemang i mars. Hon ser gärna fler IPC-mästerskap i Östersund.
Vi inom kälkhockeyn vill absolut komma tillbaka på ett eller annat sätt. Det kan vara på nya tävlingar eller kanske träningsläger, jag ser flera möjligheter att återkomma hit, säger hon.

Jessica Korber anser att Östersund Arena är en av Europas bästa och hon berömmer även hela organisationen.

– Östersund stad är en väldigt bra värd med stort engagemang. Jag uppskattar verkligen min tid här, organisationen, hotell och transporter – ja allting har fungerat fantastiskt.

Fredrik Andersson på J-H Handikappidrottsförbund och Sweden4all som tillsammans med ÖIK ansvarat för arrangemanget, är förstås glad över omdömet. Men han visste att det höll en hög nivå.

– För oss som jobbat med arrangemanget har det varit självklart att ett sådant här VM öppnar dörrar till fler mästerskap. Det var därför det var så viktigt att få Peak Innovations stöd i att bjuda hit IPC-delegaterna. Regionen är på god väg att ta ledarplats när det gäller tillgänglighet för idrottare med funktionsnedsättning, säger Fredrik Andersson.

Enligt Fredrik Andersson har arenan nu blivit känd i paralympiska kretsar. Nu gäller det att fortsätta satsa på träningsläger, seminarier och mästerskap för paralympiska idrottare. Det kommer att ge fler positiva kringeffekter tror han.

– Hela Internationella Paralympiska Kommittén har fått upp ögonen för vad regionen kan erbjuda vad gäller anläggningar och värdskap. Då ska vi inte luta oss tillbaka. Tvärtom, det är nu det börjar.

Östersunds kommunalråd Karin Thomasson (MP) är mycket nöjd med tävlingarna och bekräftar ambitionen att ansöka om fler mästerskap i framtiden.

– Vi hoppas att detta mästerskap blir startskottet för fler arrangemang av den här kalibern, där kommunen, idrottsföreningar och näringsliv tillsammans skapar högkvalitativa evenemang för både idrottsutövare och publik.

Kontakt och intervjuförfrågningar:
Jessica Korber, kälkhockeychef, Internationella Paralympiska kommittén. Tel: +49 228 2097 200 (eller via Fredrik Andersson nedan)
Fredrik Andersson, idrottskonsulent J-H Handikappidrottsförbund och verksamhetsledare Sweden4all/Peak Innovation. Tel: +46 (0)10 476 42 36
Anna Ottosson Blixth, verksamhetsledare Peak Innovation. Tel: +46 (0)706-090 076

Peak Innovations uppdrag är att öka förutsättningarna för att idéer blir innovationer, som i sin tur blir företag eller utvecklar företag som erbjuder tjänster eller produkter. Peak Innovation finansieras av VINNOVA, Region Jämtland Härjedalen, Mittuniversitetet och Åre Kommun och är en partner som erbjuder kontakter, kunskap och drivkraft för forskning och affärsutveckling.