Miunstudenter gör succé på världens största sport- och outdoormässa

Just nu befinner sig 28 studenter från Mittuniversitetet i München för att delta i världens största sport- och outdoormässa, ISPO. Studenterna ska under de fyra mässdagarna bland annat produktutveckla åt de företag som finns på plats.

– Det är väldigt många som kommer förbi och frågar vad vi gör. Vi har fått många jobberbjudanden och har flera ex-jobb på gång, säger Lisa Gewers som är en av studenterna från Mittuniversitetet.

Det är andra året i rad som studenter från Mittuniversitetet och programmet Sportteknologi - Innovativ produktutveckling med inriktning sport och upplevelser arbetar med produktutveckling i en monter på mässan. Ryktet om att studenterna är tillbaka i år igen och erbjuder gratis produktutveckling har också spridit sig.

– Förra året var det lite trögt men nu har vi ett väldigt stort tryck. Vi är fullbokade och har flera på kö, säger Lisa Gewers.

Jenny Sandström, innovationsrådgivare vid Mittuniversitetets innovationsstödjande verksamhet MIUN Innovation, som också är på plats i München har även hon lagt märke till att många företag vill använda studenternas kompetens.

– Företagen har varit supernöjda och studenterna börjar få många och bra erbjudanden. Det är också kul att se att en av de idéer som arbetades fram av studenterna på mässan förra året till företaget Light My Fire nu lanseras som en ny produkt i Light My Fires sortiment, säger hon.

Jenny Sandström hoppas också att alla studenterna tar chansen att visa upp sig under dagarna på ISPO och att de skapar bra kontakter inför framtiden.

– Den här mässan ger en bra bild av hur branschen ser ut och hur den fungerar, och jag tror att studenterna har fått uppleva att deras kompetens är efterfrågad. Att deras medverkan på ISPO är så lyckad bygger framför allt på deras egna stora engagemang och på ett bra samarbete med Peak Innovation samt Scandinavian Outdoor Group där alla jobbar för att lyfta kompetensen i regionen och i branschen, säger hon.

Lisa Gewers ser också en möjlighet att ytterligare utveckla studenternas engagemang inför kommande mässor.

– Vi tror att konceptet kommer att utvecklas mycket till nästa år och vi siktar på att synas ännu mer, säger hon.

I år är det femte gången som Mittuniversitetet och Peak Innovation finns representerade under ISPO. Mässan har funnits sedan 1970 och lockade förra året cirka 60 000 besökare. Mässan pågår från och med söndagen den 3 till och med onsdagen den 6 februari.

Lisa Gewers, student SportsTech, 070-718 12 92
Jenny Sandström, innovationsrådgivare, Miun Innovation, 070-434 01 43
Tomas Ekström, verksamhetsledare Peak Innovation, 070 – 564 55 04

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket elva ledande tillväxtmiljöer finansieras.