Östersundsföretaget Marsblade finalist i ISPO BRAND NEW Award

Östersundsföretaget Marsblade finalist i ISPO BRAND NEW Award

Marsblade AB, som står bakom en patenterad teknik som ger inlineskridskor samma fördelar och känsla som ishockeyskridskor har utsetts till finalist i ISPO BRANDNEW Award. Av drygt 260 bidrag från 27 länder blev Marsblade en av sju finalister i kategorin ”Hardware Summer”. Marsblade har utvecklats av Per Mårs och Hans Victor i samarbete med bland annat forskningsmiljön Sportstech vid Mittuniversitetet.

Östersundaren Per Mårs, som bland annat spelat hockey i Brynäs och draftats av Columbus Blue Jackets i NHL, identifierade ett behov av en bättre försäsongsträning. Han började därför fundera på en lösning som kunde ge inlineskridskon samma känsla och fördelar som ishockeyskridskon. Ur denna idé föddes Marsblade.

- Det känns fantastiskt roligt att nu även få ett internationellt erkännande och intresse för vår produkt, säger Per Mårs, innovatör.

Marsblades funktion ger in-lineskridskon en gungande rörelse som imiterar den rundade formen på ishockeyskridskor. Tekniken ger åkaren en hockeylik känsla, bättre träning och skönare åkning. Den nya tekniken innebär fördelar även för is-skridskor och längdskidbindningar, och under vintern 2012 utvecklas och testas de första prototyperna till en ny is-skridsko.

- ISPO-mässan, som en av världens största mötesplatser för sportindustrin, är ett fantastiskt skyltfönster för vår innovation. Nu inleder vi förhandlingar med globala licens- och produktionspartners, säger Hans Victor, vd Marsblade.

- Marsblade är ett lysande exempel på hur samverkan mellan näringsliv och forskning kan bidra till regionens utveckling. Den här innovationen har en enorm internationell potential, säger Lasse Lindqvist, vd Peak Innovation.

Ispo (The International Sports Business Network) är världens största och mest prestigefyllda mässa med inriktning på sport och outdoor, och anordnas varje år i München. ISPO BRANDNEW Awards är en tävling för nyetablerade företag inom sport- och outdoorsegmentet. Ispo 2012 går av stapeln den 29 jan – 1 feb.

Mer information om Marsblade på www.marsblade.com.

Kontaktpersoner:

Hans Victor, vd Marsblade, + 46 (0)70-232 91 92, hansvictor@marsblade.com

Per Mårs, innovatör Marsblade, + 46 (0)70-328 88 35, per@marsblade.com

Lasse Lindqvist, vd Peak Innovation, + 46 (0)70- 636 2007, lasse.lindqvist@peakinnovation.se

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.