Olle Oscarssons Stipendium

Olle Oscarsons Stipendium utdelas i samarbete med Peak Innovation som Årets Innovation Champion

Olle Oscarsons Stipendium delas i år ut tillsammans med Peak Innovation och Årets Innovation Champion. Ett samarbete för att uppmärksamma unga ambitiösa företagare med nya innovativa idéer och affärskoncept. Priset delas ut gemensamt för första gången vid årets Guldgala.

– Peak Innovation blev tidigare i vår uppvaktad av styrelsen för Näringsidkarna med frågan om att gemensamt dela ut Årets Innovation Champion och Olle Oscarssons Stipendium vid Guldgalan. En stor ära för oss och ett stipendium som uppmärksamma personer som vågar bryta ny mark och skapa nya värden säger Åse Angland, startupansvarig vid Peak Inkubator.

– Näringsidkarna är en ideel förening som fått förtroendet att utse mottagare av Länets största företagarpris som ska tilldelas någon företagare med en utvecklingsbar idé och framtiden för sig. Olle Oscarssons Stiftelsefond förvaltas av en egen styrelse. Genom Peak Innovation och Guldgalan får nu vi möjligheten att inspirera och motivera fler unga företagare och entreprenörer och med priset stötta unga växande bolag, säger Kjell Lundberg, Näringsidkarna Östersund.

Bakom stiftelsen står entreprenören och företagaren Olle Oscarson. Sin yrkesbana startade Olle som springgrabb åt Sven O Persson på Bilbolaget Östersund. Talang gav mer ansvar och snart blev Olle reservdelschef på Bilbolaget i mitten på 50-talet. 1970 startade Olle sin bana som egen företagare genom att köpa Rahms Elektriska. Företagandet tog fart och Olle startade nya bolag i Polarn Innovation, Elektro-Diesel, Fresk och XL Bygg. XL bygg sålde Olle till Finska Kesko 2019.

I dag drivs verksamhet i bolagen. Oscarson Invest och Panomeja. För att uppmärksamma unga företagare instiftades Olle Oscarsson Stiftelsefond med syftet att dela ut ett pris varje år på minst 50.000 kronor.

Prissumman på minst 50.000 kr tilldelas den eller de som genom innovativt tänkande och handlande ha utvecklat en produkt, en tjänst och/eller ett företag som bedöms vara en förebild och potential för företagandet och näringslivsutveckling i Jämtlands län. Vinnare utses av en jury bestående av styrelsen i Näringsidkarna Östersund samt representanter för Peak Innovation.