Peak Innovation har under sina första tre år överträffat målen

Peak Innovation redovisar sina första tre år av verksamhet till Tillväxtverket/ERUF och Länsstyrelsen och man kan konstatera att de uppsatta hårda och mjuka målen har uppfyllts. Dessutom har Peak Innovation etablerat sig som en tillväxtmotor och ett ledande kluster för företag, utveckling och forskning inom turism, sport och friluftsliv i Jämtland.

Rapporten visar på att spridning och förankring av initiativet har skett genom ca 500 presentationer, seminarier och enskilda möten med totalt ca 10 000 personer. Exempel på större evenemang är Åre Kapitalmarknadsdagar och Scandinavian Outdoor Summit.

Drygt 650 företag/organisationer samt 44 akademiker varit engagerade i någon form, som har resulterat i bl a 62 prototyper och fyra beviljade patent. Här finns bland andra Bracke Systems AB som har utvecklat ett nytt snöhanteringssystem i världsklass. 34 nya företag har under perioden bildats, exempelvis det senaste exemplet, Marsblade AB, med sin innovativa lösning på inlines och skridsko.

Vidare har etableringar skett av Svenska Skidförbundets alpina verksamhet till Åre, Nationellt Alpint Vintersportcentrum i Åre, Mid Sweden Science Park, Destination Östersund AB och Peak Innovation Företagarcenter i Åre.

Indikator                   ,
Antal skapade arbetstillfällen, mål: 150, utfall: 161
Antal skapade arbetstillfällen för forskare, mål: 10, utfall: 21
Antal nystartade företag med mixat ägande, mål: 30, utfall: 34
Antal nya nätverk och arenor, mål: 11, utfall: 19
Antal nya kommersiella produkter/patent, mål: 15, utfall: 19

- När vi ser på utfallet av vår första tre år så känner vi stolthet. Att regionen ska bli en världsledande miljö inom turism, sport och friluftsliv är ett långsiktigt arbete som kräver uthållighet och tålamod. Och vi har definitivt de bästa förutsättningarna för detta, säger Lasse Lindqvist, vd för Peak Innovation.

Samstämmigt konstateras att den brett sammansatta Samhandlingsgruppen om ca 50 personer är en stark framgångsfaktor för verksamheten. Här har Landshövding Britt Bohlin varit ordförande.
- Det är imponerande att se det engagemang som visats upp i arbetet med Peak Innovation. Att dessutom målen överträffats är mycket glädjande.

Tidigare har verksamheten utvärderats av en internationell panel, följeforskare och Vinnova som fastslagit att Peak Innovation är ett lyckosamt initiativ som är en viktig regional motor med god tillväxtpotential.

Bilaga: Indikator tabell, Utdrag ur slutrapporten, Exempel på aktiviteter Peak Innovation.

Lasse Lindqvist, vd Peak Innovation 070 – 636 20 07
Britt Bohlin, Landshövding Jämtlands län 070 – 600 55 17

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.