Tre nya affärsidéer på väg till marknaden

Tre nya affärsidéer på väg till marknaden

Nyligen tog Mid Sweden Science Park beslutet att plocka in tre nya innovatörer och deras företag i sitt premiumprogram. För de utvalda innovatörerna innebär det bland annat hjälp från en erfaren styrelse.

– Totalt har vi nu nio av tio platser fyllda i premiumprogrammet. Skulle alla nio företag lyckas nå målet, kan det innebära ett stort tillskott av arbetstillfällen och ökade skatteintäkter för regionen, säger Pelle Simonsson, affärsutvecklare på Mid Sweden Science Park.

Det tre innovationerna rör vitt skilda branscher; ett IT-system för snabbare diagnoser inom sjukvården, ett nytt sätt att använda QR-koder i marknadsföring och en avancerad typ av 3D-tillverkning för fordonsbranschen, flygindustrin eller kirurgiska inplantat. De företag som ingår i premiumprogrammet bedöms kunna ha en årsomsättning på 20 miljoner inom fem år.

Pelle Simonsson, affärsutvecklare Inkubatorn, Mid Sweden Science Park, tel. 070-336 03 49

Regioner

Mid Sweden Science Park är en mötesplats för innovation, entreprenörskap och tillväxt, som kopplar ihop ett stort nätverk av olika kompetenser. Inkubatorn är en av flera verksamheter inom Mid Sweden Science Park och välkomnar alla som har en ny idé eller en ny produkt. Mid Sweden Science Park har totalt tio anställda, varav tre inom Inkubatorn.