Välbesökt toppmöte i Åre med fokus på friluftsliv

Välbesökt toppmöte i Åre med fokus på friluftsliv

Åre bjöd på strålande vårvinterväder då Scandinavian Outdoor Summit avslutades på fredagen. Närmare 300 deltagare från 15 länder och tre kontinenter hade samlats på Copperhill Mountain Lodge för att under två dagar diskutera framtidsfrågor för outdoorbranschen. Bakom arrangemanget stod Scandinavian Outdoor Group i samarbete med Peak Innovation.

Scandinavian Outdoor Summit är det första mötet i sitt slag i Skandinavien och riktar sig till outdoor- och sportföretag, investerare, återförsäljare, forskare och innovatörer över hela världen. Under två dagar diskuterades framtidsfrågor inom outdoor, allt ifrån e-handel och varumärkesbyggande till framtidens turism och klimatansvar. Bland talarna återfanns bland många andra Thomas Lipke, vd och delägare i tyska Globetrotter Ausrüstung, Europas största återförsäljare av friluftsprodukter, Chris Doyle, vice vd i ATTA, Adventure Travel and Trade Association USA och Mark Held, generalsekreterare för European Outdoor Group.
   - Enbart i Sverige spenderar vi 96 miljarder per år på friluftsliv. Med det här forumet vill vi få hela outdoorbranschen att förstå vad som krävs för att lyckas de närmaste åren, säger Jonas Hellentin, ansvarig för Scandinavian Outdoor Summit i samarbete med Peak Innovation.
   Oliver Messing, vd för det amerikanska bolaget Eagle Creek som tillverkar äventyrsutrustning, beskriver outdoorindustrin som en ung bransch med stor tillväxtpotential, och med mycket framtidsoptimism.
   - Det har varit två intressanta dagar och jag tror det här mötet kommer att bidra till branschens tillväxt. Här har vi kunnat diskutera framtiden utan att se varandra som konkurrenter, utan tvärtom dela tankar och idéer.
   Att det blev just Åre som fick stå som värd för mötet var ingen tillfällighet. Åre och Jämtland har allt tydligare utvecklats till en central plats för skandinavisk outdoorindustri.
   - Hade vi anordnat Scandinavian Outdoor Summit var som helst annars i världen hade den kostat dubbelt så mycket och varit tre gånger så jobbig och bara hälften så rolig att arrangera! Företag i regionen och funktionärer har ställt upp på ett otroligt sätt, säger Jonas Hellentin.
   - Med ett sådant här arrangemang riktas världens uppmärksamhet mot Åre och Jämtland, och vi visar med detta att vi vill vara med och utveckla framtidens outdoorindustri, förklarar Tomas Ekström, Peak Innovation.

För mer information www.outdoorsummit.se eller kontakta:

Jonas Hellentin, SOG, +46 70 294 98 19, jhellentin@scandinavianoutdoorgroup.com

Tomas Ekström, Peak Innovation +4670-564 55 04, tomas.ekstrom@peakinnovation.se

Om arrangörerna:
Scandinavian Outdoor Group är en sammanslutning av skandinaviska varumärken inom outdoor. I SOG ingår 36 av Skandinaviens viktigaste outdoorföretag. Gruppen är icke-vinstdrivande.
Peak Innovation är en satsning som stimulerar forskning och affärsutveckling inom turism, sport och friluftsliv. Målet är bl.a. att etablera Åre/Östersund som Europas största och mest visionära mötesplats för framtidens handel i outdoorbranschen. www.peakinnovation.se.

Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.