Sveriges första kretsloppsodling för tomater och fisk byggs i Västernorrland

En helt ny typ av kretsloppsodling ska byggas i Västernorrlands län. Peckas Naturodlingar AB gör nu en nyemission för att investera i en anläggning där tomater och regnbågslax odlas i ett kretslopp. Tomaterna ska sedan säljas i närområdet.

– Marknaden för närodlade och hållbart odlade grönsaker växer kraftigt, säger Hugo Wikström, vd i Peckas Naturodlingar.

Kretsloppsodlingen består av en bassäng med fisk och ett växthus med tomater. Det näringsrika vattnet från fisken går över till tomaterna som tar upp näringen. Vattnet renas av bakterier i växtbädden och går tillbaka till fisken. Inga utsläpp sker eller antibiotika används.

Metoden har provats i 20 års tid av pionjären Pecka Nygård i Härnösand, som också har fått ge namn åt det nya företaget. Han finns nu med som delägare, rådgivare och anställd.

– Pecka har provat olika fiskarter, olika grönsaker och olika metoder, alltid med samma goda resultat. Grönsakerna smakar både mycket och gott och han har inte haft några sjukdomar i odlingen, säger Hugo Wikström.
Nu är det dags att skala upp metoden med en anläggning på 3 000 kvadratmeter i Västernorrlands län. Den beräknade skörden är 200 ton tomater och 20 ton fisk per år. Hela tomatskörden är bokad av den lokala grossisten Delta Grönt AB.
– Det visar vilket sug det finns efter att köpa lokalt och äta hälsosamt. De svenska konsumenterna är beredda att betala för kvalitet.
Odlingen ska vara igång året runt.
– Det kostar så klart mer att odla på vintern, men det vägs upp av bättre marginaler. Det finns också goda möjligheter att ta marknadsandelar under vintern eftersom konkurrensen från närodlade och andra svenska tomater är liten då.
Genom nyemissionen vill Peckas Naturodlingar bredda ägandet i bolaget och få in kapital till investeringen. Emissionen ska ge som minst 4 och som mest 9,6 miljoner kronor, varav 4 miljoner är garanterat från befintliga ägare. Samtidigt som den första anläggningen byggs projekteras en större anläggning i anslutning till något av storstadsområdena.

– Vårt långsiktiga mål är att expandera i hela landet och det finns redan aktörer på flera håll som visar stort intresse för idén, säger Hugo Wikström.