Fortsätt växa som lärarvikarie!

Välkommen till höstens fortbildningsprogram med VRE Education. Som bekant jobbar vi i skolorna under parollen ”Kunskap till salu”. Men för våra anställda vikarier är det kostnadsfritt att växa i sin roll. Vi vill att man ska fortsätta utvecklas som vikarie tillsammans med oss och sina kollegor. Skolan behöver fler eldsjälar. Därför bjuder vi in till en serie fortbildningsträffar. Här kan våra vikarier inhämta nya kunskaper, nätverka, utbyta tankar och idéer. Allt för att vikariens arbetsdag ska bli så inspirerande som möjligt.

Survival kit för nya vikarier (25 september)
Höstens första fortbildningstillfälle riktar sig till den som är ny vikarie. Vi diskuterar olika situationer som kan uppstå när man vikarierar på skola och förskola. Vilka är utmaningarna? Fortbildningen innehåller många praktiska tips och råd.

Vågar du släppa loss? (17 oktober)
Öppna dina sinnen och släpp loss kreativiteten under en kväll tillsammans med vår teaterpedagog. Ett roligt sätt att utforska lek och situationer som kan uppstå i och utanför skolan! Och ett värdefullt pedagogiskt verktyg för en lärarvikarie.

Håll käften – ledarskap i klassrummet (25 oktober)
Att utbilda elever och forma deras världsbild är ett ansvar som kräver kunskap, fantasi och pedagogisk talang. Dessutom ett gott ledarskap. Men hur vinner man respekt i klassrummet utan att höja rösten i onödan? Välkommen att dela erfarenheter med vår gymnasielärare. Vi diskuterar bl. a.: Ledarskap, De första minuterna i klassrummet, ”Besvärliga elever”, Kärlek och struktur, Spelregler och Inflytande eller makt.

Att samtala med barn och unga om svåra saker (14 november)
Varje år har BRIS mer än 20 000 stödjande kontakter med barn och ungdomar i svåra situationer via telefon, mejl och chatt. Vad berättar de och hur uttrycker de sin oro och sina funderingar? Och vad kan vi lära oss av erfarenheterna för att som vuxna kunna bedriva bättre samtal med elever i skolan? Välkommen till en föreläsning som berör med Petter Iwarsson, författare till boken ”Samtal med barn och ungdomar – erfarenheter från arbetet på BRIS”. Med utgångspunkt från ett hälsofrämjande perspektiv berättar han om hur vi genom samtal kan hjälpa barn att bättre förstå, hantera och skapa mening i sin vardag.

Årets Vikarie – lärarvikariens Oscar (6 december)
Det är inte fullt så glamouröst som i Hollywood. Men väl så festligt och betydligt angelägnare när vi slår klackarna i taket och korar Årets Vikarie. Kvällen i Viktor Rydberg Gymnasium Jarlaplan bjuder på mingel, mat, dryck samt musik.

Årets Vikarie är en utmärkelse till den person som genom sitt vikariearbete har gjort en extra stor och betydelsefull insats. Det är förstås extra hedersamt att samtliga kandidater nomineras av våra kunder och anställda på VRE Educations kontor.

Vinnaren utses av vår eminenta jury som i år består av: Charlotte Alkeborn, VD på VRE Education, Karin Jordås, generalsekreterare på Mentor, Dilsa Demirbag Steen, verksamhetsansvarig på Berättarministeriet samt Emma Hermansson, Personalansvarig vikarier & Utbildningsansvarig på VRE Education.