Pressmeddelande -

Peepoople investerar i storskalig ­produktion för att lösa ett av världens största problem

Peepoople, företaget bakom den biologiskt nedbrytbara engångstoaletten Peepoo, meddelar att man investerat i sin första höghastighets produktionslinje som kommer att kunna tillverka en halv miljon Peepoos om dagen. Målet är att förse de mest utsatta människorna i världen med hygienisk och värdig sanitet.

I mitten av augusti slöt Peepoople ett avtal för utveckling och tillverkning av den första helautomatiska maskinen för storskalig produktion av Peepoo toaletter. Denna stora investering var möjlig tack vare ett kapitaltillskott på 7 miljoner Euro som säkerställdes tidigare i år från en handfull privatpersoner.

Maskinen för höghastighetsproduktionen, tillverkas av Bicma Hygiene Technology GmbH i Mayen, Tyskland, och kommer att vara 24 meter lång när den är färdig för produktion i november 2012. Produktionslinjen kommer att ha kapacitet att tillverka upp till en halv miljon Peepoos om dagen, eller upp till 12 miljoner Peepoos i månaden. Detta öppnar upp för möjligheten att kostnadseffektivt förhindra sjukdomsspridning och rädda liv i katastrofområden genom storskalig katastrofberedskap med strategisk placering av lager runt om i världen.

– Vår höghastighetsproduktion öppnar upp för möjligheten att hjälpa till att lösa den globala sanitetskrisen, i såväl katastrofer som i slumområden. Fler än 2,6 miljarder människor i världen saknar idag tillgång till en toalett. En miljard människor lever i slumområden och i genomsnitt drabbas fler än 250 miljoner människor av naturkatastrofer varje år, förklarar Karin Ruiz, vd Peepoople.

– Kvinnor och barn, som utgör 80% av världens flyktingar, är speciellt sårbara. Peepoo lösningen utvecklades med särskilt fokus på deras behov, hälsa och trygghet, fortsätter Ruiz.

Peepoo är en personlig självsanerande och fullständigt bionedbrytbar engångstoalett i form av en långsmal påse som innehåller ett bredare innerflor och urea. Genom att människors närmiljö blir fri från avföring och urean inom några veckor dödar alla farliga bakterier, visus och parasiter förhindras sjukdomsspridning effektivt. Använda Peepoos blir till högvärdigt gödningsmedel som kan bidra till förbättrad matförsörjning.

– Avsaknaden av toaletter är ett av världens största hälso- och miljöproblem. Ett barn dör var femtonde sekund, varje dag, på grund av brist på sanitet och förorenat vatten. Vi är övertygade om att Peepoo lösningen kan bidra till att vända denna mänskliga tragedi, och med vår första höghastighetsproduktion kommer vi ha kapacitet att på riktigt göra skillnad för världens mest utsatta, avslutar Karin Ruiz.

För mer information, vänligen kontakta:

Karin Ruiz, vd Peepoople, +46-70-6457804, karin.ruiz@peepoople.com

• anders wilhelmson
  • anders wilhelmsson
  • biologiskt nedbrytbar
  • engångstoalett
  • gödsel
  • karin ruiz
  • kolera
  • peepoo
  • peepoople
  • portabel toalett