Alkoholfria dryckerna Blåbär 100% och Lingon 100% blir allt mer populära

Alkoholfria dryckerna Blåbär 100% och Lingon 100% blir allt mer populära

De senaste åren har det med jämna mellanrum dykt upp nya forskningsrön som påvisar nyttigheten med våra vilda svenska skogsbär, blåbär och lingon. Saxhyttegubbens Blåbär 100% och Lingon 100%, från Pelle Agorelius AB, är färskpressade bärdrycker som enbart innehåller vilda skogsbär från skogarna kring Grythyttan i Bergslagen. Inga tillsatser. Ingen alkohol. Inget tillsatt socker. Bara bär. En 33cl flaska Saxhyttegubbens Blåbär 100% är framställd av cirka 2300 blåbär.

Rena osötade vilda bär är inte bara nyttigt, det är smaker i världsklass också.

- Våra drycker får mycket goda betyg från mat- och vinkännare och vi är mycket stolta över att producera färskpressade drycker av högsta kvalitet, säger Pelle Agorelius, VD på Pelle Agorelius AB, som står bakom varumärket Saxhyttegubben. Blåbär 100% anses av våra främsta dryckesexperter vara ett utmärkt alkoholfritt alternativ till rödvin. Den är också mycket populär som hälsodryck för diabetiker och andra som vill leva lite sundare. Innan jul, nyår och påsk såg vi ökad försäljning av drycken på Systembolaget, vilket tyder på att allt fler väljer att dricka både nyttigt och alkoholfritt vid högtider.

Fina recensioner för Saxhyttegubbens Blåbär 100%

”En spännande dryck helt fri från tillsatser". "Hög syra och bra tanniner". "En fin dryck till diverse kötträtter. Serveras i vinglas lätt kyld eller rumstempererad” – Metro

”Hur gör man när man ska dricka rödvin då, och inte vill ha alkohol? Då köper man Saxhyttegubbens Blåbär, helt otroligt”. 5 solar. – Bengt Fritiofsson, Nyhetsmorgon, TV4.

”En udda svensk fullträff”. 5 av 5 möjliga. – Mikael Mölstad, Svenska Dagbladet.

”Som det ska smaka”. – SVT GoKväll

”Jag dricker Blåbär 100%, det är rena medicinen” – Carl Jan Granqvist, TV4.

”Smaker som selve essensen av nordiske blåbær” ”Et kompromissløst produkt” – Ingvild Tennfjord, Aftenposten, Norge.

I fler än 200 Systembolag-butiker

Blåbär 100% finns i mer än 200 Systembolaget-butiker över hela landet, och går även att beställa, artikelnummer 1964. Både Blåbär 100% och Lingon 100% finns på Mathem samt i utvalda Hemköp, Coop- och ICA-butiker och hos fristående handlare.

Saxhyttegubbens Lingon 100% - ett alkoholfritt alternativ till snaps

Lingon 100% är en uppstickare. Drycken blev nyligen listad i samtliga Konsum Värmland-butiker. Den finns även på COOP-buiker i Stockholm och Mälardalen. Det senaste tillskottet bland nya återförsäljare med både Blåbär och Lingon 100% är ICA Maxi i Jönköping.

- Vi ser ett växande intresse för Lingon 100%, säger Pelle Agorelius. Jag tror att det beror på dels att allt fler upptäcker nyttigheten med bäret, och dels att drycken är väldigt mångsidig. Man kan dricka Lingon 100% som en alkoholfri snaps, till middagen eller som en nyttig shot vid frukosten. Man kan även blanda den med till exempel mineralvatten för en läskande måltidsdryck, blanda den i drinkar och inte minst använda den i matlagning. Många kockar är förtjusta i Lingon 100% då den passar sig bra i till exempel såser.

Ökat intresse internationellt

Intresset för Saxhyttegubbens drycker har de senaste åren ökat internationellt. Dryckerna har medverkat på bland annat galamiddagar, designmässor och ambassad-tillställningar i bland annat Italien och Storbritannien, och finns att köpa i på Vinmonopolet i Norge samt i ett antal olika partner-butiker i ParisLondon och Milano.

- Vår ambition 2015 är att nå ut bredare med våra drycker, säger Pelle Agorelius. Efterfrågan från konsumenterna är stor och vi driver för närvarande förhandlingar med ytterligare återförsäljare som ger oss en bredare distribution över hela Sverige och även internationellt.

Pelle Agorelius

pelle@saxhyttegubben.se