Anders Oskal från Norge och Sápmi i seminarium tillsammans med renskötare från Kina vid Gourmand Awards. Foto: Pelle Agorelius.

Nu börjar Jakten på världens bästa kokböcker 2018

Gourmand Awards bjuder in svensk matmedia till den prestigefyllda internationella årliga tävlingen som brukar kallas 'Kokböckernas Oscargala'.

Deltagandet i Gourmand Awards är kostnadsfritt och gäller allt inom kokböcker och matmedia från Sverige som är publicerat mellan 15 november 2017 och 15 november 2018. Anmälningsformulär finner du här. Den internationella juryn tar dessutom tacksamt emot outgivna svenska kokböcker till bedömning.

- Sverige har gång på gång visat att man håller absolut världsklass, vi ser fram emot årets bidrag med stort intresse, säger Edouard Cointreau, grundare och president samt ordförande i Gourmand Awards internationella jury.

Den 18 december offentliggörs de svenska Gourmand Awards-bidragen som får titeln Winner - Sweden för året och därmed går vidare mot världsfinalen och kampen om Best in the World-titlarna.

- Vi konstaterar ett stort intresse för Gourmand Awards i hela världen. Det glädjer mig dessutom särskilt nu att få presentera vilka som vinner respektive kategori i Sverige, tillsammans med Frankrikes Ambassadör David Cvach på det franska residenset i Stockholm den 18 december, säger säger Pelle Agorelius från Grythyttan, som driver Husmansbord och Saxhyttegubben i Grythyttan tillsammans med sin hustru Ewa, samt sedan många år tillbaks är svensk samarbetspartner för Gourmand Awards.

Vid årets Gourmand Awards-finaler, som återigen gick av stapeln i Yantai i Kina i maj, övertygade Sverige om sin storhet genom att stå överst på prispallen med bland annat Visit Swedens satsningar inom måltidsturism. Bland de svenska vinnarna utmärkte sig även bland andra Steffo Törnquist som utnämndes till 'TV-Person of the Year' (Nyhetsmorgon, TV4). Sveriges enda 3-stjärniga Michelin-kock tog hem förstapriset globalt inom mat och hälsa med boken 'Björn Frantzén lagar mat för sugna diabetiker och annat folk' (Norstedts) .

Den unika arktiska kokboken EALLU, utgiven i Norge (Reindeer Centre/Arctic Council) som Sverige är en del av genom Sápmi, vann Gourmand Awards-titlen Best In the World alla kategorier och presenterades förra veckan på Beijing International Book Fair. Boken är den första boken i sitt slag, då den presenterar matkulturerna i Arktis i en och samma volym. Boken mottogs med mycket stort intresse på vad som är världens snabbast växande bokmässa.

I Berlin, vid 2nd Arctic Science Ministerial Meeting, 25-26 oktober hyllas och presenteras EALLU återigen.

- Vi är väldigt glada över att våra hårt arbetande urbefolkningsungdomar, EALLU-projektet och Gourmand Awards representeras på ministermötet, det är en märkeshändelse för hela Arktis framtid, säger Anders Oskal, som bär titeln Secretary General of the Association of World Reindeer Herders. Vi kommer att nyttja denna fantastiska möjlighet att presentera maten och hylla våra ungdomar bakom EALLU-boken.

Läs hela den svenska vinnarlistan i Gourmand Awards 2017 Best In the World här.

Sverige både producerar och säljer fortsatt fler kokböcker per capita än något annat land i världen.

- Det har kallats för 'det svenska kokbokundret' säger Pelle Agorelius. Vi har i Sverige oerhört många duktiga kokboksförfattare, fotografer, formgivare, kokboksförläggare och matmedia på TV, radio och webben. Det är oerhört roligt att se att alla dessa talanger får så stor uppmärksamhet i internationella sammanhang som Gourmand Awards. Det är ett kvitto på att de samlade insatserna bär frukt. Det svenska kokboksundret är en viktig del av främjandet och bilden av Sverige i omvärldens ögon.

För mer information om Gourmand Awards, vänligen kontakta:

På engelska: Edouard Cointreau. Tel. +86 152 6535 5379. Mejl: edouardcointreau@163.com

På svenska: Pelle Agorelius. Tel. +46 (0)70 646 75 77. Mejl: cookbooks@husmansbord.se

General Information

Entry Form

Pelle Agorelius AB är ett innovativt entreprenörsföretag på Saxhytte Gård i Grythyttan. Där har familjen Agorelius utvecklat verksamheter, affärer och fastigheter sedan 1648. Saxhyttegubben® helägs av bolaget och omfattar verksamhet med produktion, marknadsföring och försäljning av alkoholfria bärdrycker under de egna varumärkena Blåbär 100% och Lingon 100%, helt fria från tillsatser. Företaget äger och driver också Svensk Landskapsmat med varumärkena Husmansbord® och Gastronordic®. Kunder och samarbetspartners finns över hela Sverige samt i flera andra länder.