Smaker av diplomerad svensk landskapsmat i "Sommar med Ernst"

Smaker av diplomerad svensk landskapsmat i "Sommar med Ernst"

Den nybyggda paviljonen vid Björskogsnäs och utsikt över sjön Torrvarpen. Foto: Pelle Agorelius

Ernst Kirchsteiger är programledaren, byggmästaren, kocken och livsnjutaren som i sommarens populära TV4-program "Sommar med Ernst" renoverat och lyft fram det anrika naturreservatet Björskogsnäs, som ligger beläget mellan Grythyttan och Loka Brunn i Hällefors kommun i Bergslagen.

- Jag är oerhört glad att "Sommar med Ernst" valde att renovera Nymansgården på Björskogsnäs, säger Pelle Agorelius, från Saxhytte Gård i Grythyttan. Björskogsnäs är ett naturreservat och ett stycke viktig lokal kulturhistoria. Dessutom är det - i mitt tycke - en av Sveriges vackraste utsikter, där de majestätiska Grävlingkullarna stuper ner mot Torrvarpens blanka vatten.

Pelle Agorelius driver Saxhyttegubben, som tillverkar de naturliga fruktdryckerna Blåbär 100% och Lingon 100%, samt Husmansbord som varje år diplomerar det bästa av svenska råvaror och livsmedel i Jakten på Sveriges bästa landskapsmat.

- För mig representerar Ernst Kirchsteiger det jordnära hos var och en av oss. Utan hejd visar Ernst gång på gång hur man finner lycka i de små tingen och i sina medmänniskor. Programmen visar människorna och landskapsmaten i centrum, säger Pelle vidare.

Livsnjutaren och måltidsprofilen Carl Jan Granqvist, vars magasin på Saxå herrgård renoverades i "Sommar med Ernst" för ett par år sedan, uttrycker i programmet följande om Ernst Kirchsteiger:

- Han har ju den rätta känslan för att återställa karaktären och inte göra för mycket.

När Ernst Kirschsteiger håller middagstalet utbringar han en skål i den hyllade alkoholfria naturliga bärdrycken Saxhyttegubbens Blåbär 100% med orden:

- Berättelsen om Björskogsnäs fortsätter.

I maten som serveras i finalavsnittet finns många matråvaror utvalda av Husmansbord och produkter som mottagit diplom av Husmansbord i Jakten på Sveriges bästa landskapsmat. Bland annat möter middagsgästerna smaker från Konsum Värmlands Bageri, Pyramidbageriet, Värmlands Chark och  Gäsene Mejeri

Exklusivt på TV4.se visar Ernst Kirchsteiger hur han gör sin dillpesto med Gäsenes Minimunk.

Pelle Agorelius säger avslutningsvis att arbetet med Svensk Landskapsmat, Husmansbord och Saxhyttegubben inspireras av Ernst Kirchsteigers insatser för upplevelser, formgivning och sinnlighet.

- Nya mattraditioner på lokala och klassiska råvaror är en allt viktigare del av vår livsstil och Ernst är en av våra främsta folkbildare på området. Det har varit mycket intressant på många olika plan att följa renoveringen och produktionen av årets säsong av "Sommar med Ernst" och vi ser fram emot att välkomna Ernst och hans team tillbaka till Grythyttan för "Jul med Ernst".