Sveriges bästa landskapsmat presenteras av Husmansbord under Umeå Food Symposium

Sveriges bästa landskapsmat presenteras av Husmansbord när världens främsta kokboksförfattare, fotografer och dryckesexperter samlas under Umeå Food Symposium, som går av stapeln 25-28 maj.

I år räknar arrangörerna, internationella Gourmand- och Hallbars Awards, med ett fördubblat antal internationella gäster från ett 70-tal länder. Temat är som vanligt hållbarhet samt mat- och dryckeskultur.

- Umeå är hela världens mat- och dryckeshuvudstad sista veckan i maj. Det ger hela Sverige, Sápmi och Skandinavien en unik möjlighet att synas, provsmakas och ta plats på den internationella arenan, säger Pelle Agorelius från Husmansbord i Grythyttan.

Pelle Agorelius, som även representerar Gourmand Awards i Sverige och är CEO för Hallbars, fortsätter:
- Tack vare Gourmand Awards, Edouard Cointreau och hans familj når vi hela världen med Umeå Food Symposium som snabbt utvecklas i samarbete med Umeå kommun.

I samband med Umeå Food Symposium presenterar Husmansbord ett urval produkter som erhåller diplom för Sveriges bästa landskapsmat. Diplomen delas ut i samband med provsmakning den 27 maj i RISE, Research Institutes of Sweden, lokaler i Umeå.

Anna-Karin Karlsson, projektledare på RISE för livsmedel, innovation och hållbarhet i norra Sverige, kommenterar:

- Framtidens matsystem är en viktig fråga både globalt och lokalt. För att vi ska lyckas med en hållbar utveckling krävs både nya perspektiv och samarbeten över branschgränser.

Pelle Agorelius säger avslutningsvis:
- I Karlskoga etablerade vi för några år sedan Hallbars Research Institute i samarbete med Alfred Nobels Björkborn, även det med FN:s hållbarhetsmål för ögonen. Allt detta, våra mediala möten och relationerna som skapas mellan matproducenter, författare och forskare kommer att skynda på den hållbara utvecklingen nu.

Sista anmälningsdag för livsmedelsproducenter 17 april
Den 18-19 april sker bedömning av livsmedelsprodukter från hela Sverige i Alfred Nobels Björkborn, Nobelmuseet i Karlskoga. Då provar en professionell panel, genom konceptet Husmansbord, svenska mat- och dryckesprodukter. De livsmedelsproducenter som vill skicka produkter och delta i bedömningen gör det senast 17 april. Klicka här eller se bilaga för information och anmälningsblankett.

Om Husmansbord
Husmansbord har sedan 2009 varit på jakt efter Sveriges bästa landskapsmat. Både traditionella och innovativa produkter har utmärkt sig genom åren för sin goda smak och innehåll. De som får diplom har möjlighet att använda utmärkelsen i sin marknadsföring och kan märka sina varor med Husmansbordsdekaler. De erbjuds även att delta i de marknadsföringsaktiviteter som Husmansbord arrangerar, både i Sverige och internationellt.

För mer information om Husmansbord, kontakta:
Pelle Agorelius, VD Husmansbord
(se även bilagt dokument)

För information om Gourmand Awards och Hallbars Awards samt Umeå Food Symposium, kontakta:
Edouard Cointreau, President Gourmand Awards

Anna Olofsson, Marknadschef Umeå Kommun