Johanna Kullman från Norstedts förlag representerade flertalet svenska kokboksförfattare i årets Gourmand Awards och tog hem fler priser än någon annan kokboksförläggare i hela världen. Foto: Pelle Agorelius

Vår kokbok har blivit våra kokböcker

Gourmand Awards bjuder in svensk matmedia till den prestigefyllda internationella tävlingen som brukar kallas 'Kokböckernas Oscargala'.

- Sverige är ett av världens främsta länder på matmedia och kokboksutgivning, säger Edouard Cointreau, grundare och president av Gourmand Awards. Under de över 20 åren som gått sedan jag grundade Gourmand Awards vid bokmässan i Frankfurt har jag följt utvecklingen av det svenska kokboksundret. Den genomgående kvaliteten från Sverige har varit mycket hög under en rad år. Vår kokbok har blivit våra kokböcker.

Deltagandet i Gourmand Awards 2018 är kostnadsfritt och gäller allt inom kokböcker och matmedia från Sverige publicerat mellan 15 november 2016 och 15 november 2017. Den internationella juryn tar dessutom tacksamt emot outgivna svenska kokböcker till bedömning.

Vid årets Gourmand Awards-finaler, som gick av stapeln i Yantai i Kina i maj, bevisade Sverige återigen sin storhet genom att bli världsvinnare i de prestigefyllda kategorierna Best Food Writing (Matens Makt av Britt-Marie Mattsson och Leif Mannerström, Norstedts), Best Series (Vår kokbok, Norstedts/Coop) och Best Wine Book Publisher (Grenadine). Läs hela vinnarlistan här

Pelle Agorelius, som är Gourmand Awards samarbetspartner i Sverige, samt driver Saxhyttegubben och Husmansbord i Grythyttan tillsammans med sin hustru Ewa, kommenterar:

- Vi konstaterar ett stort intresse för Gourmand Awards i hela den svenska matbranschen. Världens bästa kokboksförfattare kommer från Sverige och många av världens främsta matfotografer och formgivare är svenskar. Jag ser Sverige och min egen hemort Grythyttan, tack vare Restaurang- och hotellhögskolan och Örebro Universitet, som en del av den stora kokboksvärlden och märker ett stort engagemang från ministrar, landshövdingar, ambassadörer och Sverigefrämjare när vi presenterar de svenska världsvinnarna i olika sammanhang.

Vid invigningen av Swedish Design Moves i Milano tidigare i år, presenterades framgångsrikt, i samarbete med Svensk Form och Visit Sweden, flertalet svenska Gourmand Awards-vinnande kokböcker.

- Sverige besitter en enorm bredd och styrka på området och våra kokböcker är en solid kärna av den moderna Sverigebilden runt mat, design, fotografi och turism, säger Pelle Agorelius avslutningsvis. En bra bok om mat och dryck är en närmast perfekt upplevelseförmedling, du kan ju faktiskt både äta boken och ha den kvar.

För mer information om Gourmand Awards, vänligen kontakta:

På engelska: Edouard Cointreau. Tel. +86 152 6535 5379. Mejl: zhangyaping22@yahoo.fr

På svenska: Pelle Agorelius. Tel. +46 (0)70 646 75 77. Mejl: cookbooks@husmansbord.se