”Skolan måste professionalisera sin rekrytering.”

”Skolan måste professionalisera sin rekrytering.” – Att sexförbrytare kan få jobb som vikarier i skola och förskola visar att rekryteringen måste professionaliseras, säger Patricia Kimondo, VD på Lärarförmedlarna som arbetar med bemanning i skola och förskola. – Utdrag ur belastningsregistret är en självklar del av vår rekryteringsprocess, men jag vill ändå varna för att använda detta som enda instrument, fortsätter Patricia. Även om man inte ska överdriva förekomsten, går det inte att komma ifrån det faktum att sexförbrytare som arbetar i skolan är ett tecken på bristande rutiner när det gäller vikarier och bemanning. – Vikarier hanteras ofta som 2:a klassens medborgare på arbetsmarknaden. Skolan har tyvärr en tradition av styvmoderligt behandlade rekryteringsprocesser för vikarier. I extrema fall verkar det som att det enda kravet för att arbeta som vikarie är att svara i mobilen när skolan ringer, säger Patricia Kimondo, VD på Lärarförmedlarna. Bemanningsföretag säkrar kvaliteten Enligt Lärarförmedlarna, som nyligen vann en stor upphandling på Södertörn, är ett utdrag ur belastningsregistret är ett självklart instrument i en professionell process. Men det finns även andra nödvändiga instrument som intervjuer, referenstagning, och granskning av merithandlingar. Genom att anlita ett professionellt, auktoriserat bemanningsföretag får skolan tillgång till alla dessa – och kan känna sig trygg i sitt val av personal. Belastningsregistret nödvändigt – men inte tillräckligt Många skolor begär trots allt utdrag ur belastningsregistret. Men det kan innebära andra problem. Risken finns att man tolkar ett klanderfritt utdrag som en garanti för en persons lämplighet som vikarie i skola eller förskola. Patricia vill därför varna för att använda belastningsregistret som enda instrument: – På Lärarförmedlarna kräver vi alltid ett klanderfritt registerutdrag. Samtidigt visar det bara att den sökande hittills inte är fälld för något brott. Det är alltså bara ett av flera instrument i en professionell rekryteringsprocess, berättar Patricia Kimondo, VD på Lärarförmedlarna. En övertro på belastningsregistret som ensamt urvalsinstrument kan alltså öka risken för felrekrytering av vikarier. En person med olämpliga personliga egenskaper för vikarierollen eller bristande kunskaper kan ändå ha ett rent belastningsregister. Det är faktiskt inte kriminellt att vara inkompetent. Webbvikarier – snabba lösningar utan kontroll? Modern teknik kan också bidra till misslyckade rekryteringar. Det blir allt vanligare att kommuner köper bemannings- och vikarietjänster i form av olika ofta webbaserade tekniklösningar. I sin enklaste form kan dessa beskrivas som "tryck på en knapp så har du bokat in en vikarie”: – Man ska nog tänka sig för innan man investerar i tekniska lösningar på bemanningsproblem. All form av kvalitativ och professionell rekrytering förutsätter personlig handpåläggning av människor med relevanta kunskaper inom området, säger Patricia. – Tekniska lösningar utan personlig handpåläggning ökar risken för felrekryterade vikarier, avslutar Patricia. För mer information, kontakta VD Patricia Kimondo. Mobil: 070-745 10 08 Telefon: 08-545 650 77. Fax: 08-545 650 78. Patricia.kimondo@lararformedlarna.se. www.lararformedlarna.se. Box 24188, 104 51 Stockholm. Besök: Linnégatan 89.

• Brott

Patricia Olby Kimondo