Gå direkt till innehåll
Brandingenjör Malin Tindberg demonstrerar handbrandskäckare i webbutbildning för regionanställda. Foto: Jens Klevje

Ny syn på brandskyddsarbetet inom vården

Glöm "rädda, varna, larma, släck". Under årtionden har det varit mantrat och prioriteringsordningen för brandskyddsarbetet i den svenska vården. I fet stil står uppmaningarna ofta kvar på utrymningsplanerna i landets sjukhuskorridorer, men kanske inte så länge till. En arbetsgrupp med brandskyddsexperter från tio regioner menar att det nu är dags att tänka om.

Slutsatserna från deras arbete ligger bland annat till grund för en brandskyddsutbildning som från och med maj börjar användas i Region Skåne, Norrbotten, Dalarna, Jönköping och Sörmland. Fokus läggs här på att medarbetaren i största möjliga mån själv ska bidra i det förebyggande arbetet. Om det trots allt börjar brinna, är uppmaningen att vara aktiv och själv försöka släcka.

-Vi vill att du ska göra som hemma, kolla varför brandlarmet går. Hemma springer du inte ut och väntar på att räddningstjänsten ska komma, förklarar Roger Alf, säkerhetssamordnare på Region Sörmland och en av experterna i arbetsgruppen. Sök igenom lokalerna, om du upptäcker en brand, agera med släckutrustning.

Förutom att rädda liv i det akuta skedet, vill arbetsgruppen också peka på vikten av att också rädda lokalerna.

-Det räddar liv i nästa steg. Räddar vi lokalerna, kan vi bedriva vård i dem i morgon också, förklarar Malin Tindberg, brandskyddsstrateg på Regionfastigheter, Region Skåne.

Vill skapa ny praxis

Den nya grundläggande brandskyddsutbildningen är en del av ett långsiktigt förändringsarbete inom brandskyddsområdet. Ett av målen för arbetsgruppen är att skapa en ny praxis. På så sätt vill man få bukt med problemet att olika regioner tolkar lagkraven på olika sätt. Arbetsgruppens slutsatser är därför tillgängliga för var och en som vill ta del av dem.

Arbetet med att utveckla säkerhetsarbetet leds av Säker Vårdmiljö, ett samarbete mellan Peritum AB och representanter från ett flertal regioner.