Uppdaterad version av Pernod Ricards ”WISE DRINKING”- app hjälper dig säkerställa ansvarsfull konsumtion under jul - och nyårshelgerna

Efter lanseringen i maj 2014 av mobilappen ”Wise Drinking” så har nya funktioner och uppdateringar tillkommit. Användare kan nu testa sina kunskaper om ansvarfullt drickande genom ett ”responsible quiz” med roliga och utmanande frågor som hjälper användaren att lära sig om alkohol och sina egna gränser.

”Jul- och nyårsledigheten är ett perfekt tillfälle att lära sig mer om ansvarsfull konsumtion av alkohol. Det är också en av årets helger då risken för rattonykterhet ökar. Med hjälp av denna app håller du bättre kontroll på din konsumtion. Med önskan om en trevlig och ansvarsfull helg!” Mikael Sundström, ansvarig CSR Pernod Ricard Sweden.

”Wise Drinking” appen lanseras av Pernod Ricard över hela världen och är ett av många initiativ som tagits runt om i världen för att uppmuntra ansvarsfull konsumtion av alkohol. Andra initiativ är ”Responsible Party”, ett program i samarbete med Erasmus Student Network (ESN) med målet att öka medvetenheten bland studenter i 28 europeiska länder när det gäller ansvarfullt drickande. Under 4 år har man nått mer är 175,000 studenter under olika aktiviteter och event. Dessutom ges stöd till ”Prata om Alkohol” ett utbildningsprogram för skolungdom med övningar som stärker ungdomars självkänsla och förmåga att stå emot grupptryck, samtidigt som det informerar om riskerna med alkohol.

Pernod Ricard jobbar globalt och lokalt med fem åtaganden som gjorts för att bekämpa missbruk av alkohol:

• minska drickande bland minderåriga,
  • stärka uppföranderegler för etisk marknadsföring,
  • förse konsumenter med information och utveckla ansvarfulla produkter,
  • minska rattonykterhet och
  • samarbeta med återförsäljare för att minska alkoholmissbruk.

För att ladda ner ”Wise Drinking”, scanna QR-koden.

Tillängligt via App Store.

Pernod Ricard Sweden kontakter

Mikael Sundström / Senior Manager CSR, Public Affairs & Communication
mikael.sundstrom@pernod-ricard.com

Heléne Reuterwall Thideman / Public Relations Manager
helene.reuterwall-thideman@pernod-ricard.com

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).