Liberalernas hemsida hackad

Minst 25 kommunala sidor har hackats på Liberalernas centrala hemsida. De som hackat sidorna har lämnat ett meddelande efter sig. Det är oklart om hackarna även trängt in i andra system hos Liberalerna, eller fått åtkomst till integritetskänsliga uppgifter såsom medlemsregistret.

– Jag har nyligen fått tillgång till Norrköpings kommunala hemsida som administratör och det var då jag upptäckte att den hade hackats, säger Torbjörn Wester, styrelseledamot i Liberalerna Norrköping. Efter lite googlande kunde jag konstatera att ett stort antal av Liberalernas lokala sidor har hackats, och att detta tydligen inte uppmärksammats från centralt håll.

Frågan om datasäkerhet är högaktuell efter avslöjandet att hemliga uppgifter hos transportstyrelsen inte skyddats korrekt. Datasäkerhet har även diskuterats efter att hackers inför presidentvalet i USA 2016 berett sig tillgång till interna mejl hos det demokratiska partiet, vilket kommit att diskuteras som en del i en större debatt om möjligheten för statssanktionerade hackers att påverka utgången i demokratiska val.

– En sådan här attack får mig att ifrågasätta mängden integritetskänsliga uppgifter som finns lagrade om medborgare, när datasystem hela tiden utsätts för attacker. De politiska partierna kan tvingas till smärtsamma omprövningar. FRA-lagen från 2009 innebär exempelvis att alla medborgares digitala kommunikation kan kopieras över till statliga datorer och potentiellt läcka ut som en följd av datorintrång. Som liberaler inser vi att skyddet av medborgarnas privata kommunikation och information är en förutsättning för ett fritt och öppet samhälle, säger Torbjörn Wester.

Åtminstone följande 25 kommunala sidor har hackats hos Liberalerna: Ale, Borås, Bromölla, Falkenberg, Karlskoga, Kinda, Landskrona, Lidköping, Ljusnarsberg, Lund, Mark, Munkedal, Mörbylånga, Norrköping, Nyköping, Skara, Staffanstorp, Strängnäs, Strömstad, Svenljunga, Säter, Trollhättan, Vårgårda, Västervik och Västerås.

Några exempel på hackade sidor:
Norrköping: https://norrkoping.liberalerna.se/blog/by-htm/
Bild på Norrköpings hackade sida: http://wester.me/wp-content/uploads/2017/10/Norrk%C3%B6pings-hackade-sida.png
Säter: https://sater.liberalerna.se/blog/by-htm/
Nyköping: https://nykoping.liberalerna.se/blog/by-htm/

De som hackat Liberalernas hemsida har lämnat följande meddelande efter sig på de kommunala sidorna:

HaCkEd By GeNErAL HaCkEr

just for fun

RXR hacker

QQ:2132624233

Genom att googla på numret "2132624233" och "liberalerna" kan man enkelt hitta hackade lokala sidor hos Liberalerna.

– Det är på tiden att frågan om datasäkerhet hamnar högst upp på den politiska dagordningen, konstaterar Torbjörn Wester. Det kan kräva ett systemskifte i synen på hur mycket information det är vettigt att vi samlar in och registrerar om medborgarna.

• Partier, rörelser

• ale
  • cybersäkerhet

• Norrköping

Torbjörn Wester sitter styrelsen för Liberalerna i Norrköping och som förtroendevald i Vård- och omsorgsnämnden. Han kandiderar till kommunfullmäktige 2018 med särskilt fokus på demokrati- och rättighetsfrågor, kultur och ny teknik.

E-post: torbjorn@wester.me
Blogg: http://nt.se/bloggar/torbjorn-wester-l/?blog=14037380