Fiskolja ska smaka jordgubbe när barnet själv får välja

Barn bör äta fisk två eller tre gånger i veckan för att hjärna och ögon ska utvecklas optimalt. Trots dessa råd från vetenskapligt håll visar undersökningar att svenska barn knappt äter någon fisk alls. Nu finns Pharbio Omega-3 Barn med en unik balans av de livsnödvändiga fettsyrorna. Att de små kapslarna smakar jordgubbe uppskattas också av barnen.

Livsmedelsverkets kostrapport Riksmaten – barn 2003 undersökte hur mycket fisk fyraåringar och barn i årskurs 2 och 5 äter. Undersökningen visade att knappt 5 procent av barnen åt fet fisk minst en gång i veckan. Därmed får de allra flesta heller inte i sig tillräckligt med omega-3 på naturlig väg. Barn äter dessutom vanligen fiskpinnar som ofta är gjorda på mager fisk som innehåller mindre omega-3 är feta fisksorter.

Barn behöver omega-3 bland annat för att hjärnan och synen ska utvecklas normalt. Och kännedomen om de viktiga fettsyrorna bland barnfamiljer är hög, 92 procent av föräldrarna känner till omega-3.*

Ny produkt med uppskattad smak
Nu finns Pharbio Omega-3 Barn, små kapslar med högkoncentrerad omega-3 som är lätta att tugga och har en god jordgubbssmak.

När barn i åldern 4-12 fick smaka föredrog 7 av 10 barn Pharbio Omega-3 Barn framför en annan ledande omega-3-produkt för barn.*

Pharbio Omega-3 Barn finns att köpa på apotek och i hälsokostbutiker.

Om omega-3
Den viktigaste naturliga källan för omega-3 är fet fisk som lax, strömming och makrill. För att fylla behovet bör man äta fisk eller skaldjur 2-3 gånger i veckan och välja olika sorter, både mager och fet fisk. Barn bör äta fisk lika ofta som vuxna. I dag äter två av tre svenskar fisk mindre än två gånger i veckan.

Pharbios omega-3-produkter framställs enligt farmaceutisk standard. Fisken som används i Pharbio Omega-3 Forte fångas uteslutande utanför Sydamerikas kuster; Chile och Peru. Fisken i Pharbio Omega-3 Barn fångas huvudsakligen i västra Stilla havet och Indiska oceanen. De reningsprocesser som används vid framställningen av Pharbios omega-3-produkter garanterar en produkt renad från miljögifter och tungmetaller.

* Enkät bland 400 föräldrar och enkät och smaktest med 400 barn 4-12 år genomfördes oktober 2009 i köpcentrum i Stockholm. Pharbio Omega-3 Barn jämfördes med den ledande barnprodukten inom omega-3. Resultatet visar att 7 av 10 barn föredrar Pharbio Omega-3 Barn.

Ytterligare information:
Per Hartman, Adviser Medical Marketing, Cederroth AB
Tel 08- 590 963 76
per.hartman@cederroth.com

Ulrika Palmquist, produktchef, Cederroth AB
Tel 08- 590 963 10
ulrika.palmquist@cederroth.com

www.pharbio.se

• Friskvård

• omega-3
  • fiskolja
  • kosttillskott
  • pharbio
  • högkoncentrerad
  • omega-3 barn
  • smak
  • jordgubbe
  • hälsokostbutiker

Cederroth AB bedriver genom egna dotterbolag och fristående distributörer marknadsföring och försäljning av hygien-, egenvårds-, friskvårds-, sårvårds-, hushålls-, och första hjälpenprodukter. Cederroth verkar från idé och forskning till färdig produkt.
De flesta produkter tillverkas i egna fabriker i Sverige, Danmark och Polen. Cederroth har cirka 800 anställda. Se vidare www.cederroth.com och www.cederroth.se
Under varumärket Pharbio erbjuder vi receptfria egenvårdsprodukter inom bland annat sömn- och vattenkastningsbesvär samt omega-3, inklusive en av Sveriges mest sålda produkter med högkoncentrerad fiskolja.
Pharbios produkter finns på apotek, i hälsofackhandeln och i dagligvaruhandeln. Se vidare www.pharbio.se

Per Hartman

Presskontakt Adviser Medical Marketing Hälsa- och Viktkategorierna på Cederroth 08-590 963 76