Omega-3 fettsyror förbättrar uppförandet hos barn med ADHD

Signifikant förbättring vad gäller uppmärksamhet, stavning , uppförande, dämpad hyperaktivitet samt uppförande hos barn med höga nivåer av omega-3 fettsyrorna EPA och DHA

Studiens målsättning var att undersöka effekten av behandling med omega-3 fettsyrorna EPA och DHA på uppträdande, läskunnighet och uppmärksamhet på barn med ADHD. Av nittio barn kunde femtiotre utvärderas efter intag av EPA, DHA eller linolsyra (en fleromättad omega-6 fettsyra) .
Utvärdering skedde efter 0, 4, 8 och 12 månader. Man kunde inte se någon skillnad i behandlingsresultat i relation till specifikt intag mellan de tre fettsyrorna när man analyserade dessa i blodet. Dock kunde man se en signifikant generell förbättring vad gäller uppmärksamhet, stavning , uppförande, en dämpad hyperaktivitet samt uppförande hos de barn som hade höga nivåer av omega-3 fettsyrorna EPA och DHA i blodet efter behandlingen. Sammanfattning av studien: Ökad nivå av DHA och EPA i de röda blodkropparna via kosttillskott kan förbättra beteende, uppmärksamhet och skrivkunnighet hos barn med ADHD

Källa: J Atten Disord. 2013 Nov 8. (E-pub ahead of print)( Increased Erythrocyte Eicosapentaenoic Acid and Docosahexaenoic Acid Are Associated With Improwed Attention and Behavior in Children With ADHD in a Randomized Controlled Three-Way Crossover Trial.)