Nu blir din Philips-dammsugare ännu mer miljövänlig

Från och med den 1 september 2014 införs nya EU-regler som begränsar hur mycket el dammsugare maximalt får förbruka. Philips välkomnar de nya reglerna och lanserar en ny serie med högeffektiva och energisnåla dammsugare.

– Vi på Philips välkomnar de nya EU-reglerna och ser det som en möjlighet att utveckla en ny miljövänlig produktserie som lever upp till reglerna, utan att snåla på prestandan. Innovation och teknikutveckling har alltid varit en av våra starkaste sidor, säger Jessica Sars, nordisk marknadsansvarig för dammsugare på Philips.

Från och med den 1 september ersätter Philips sitt nuvarande sortiment av dammsugare med en helt ny serie energisnåla dammsugare med energimärkning A och B. Dammsugarna kombinerar högeffektiva motorer med Philips berömda teknik och unika munstycken för ökad effektivitet och dammupptagningsförmåga.

– Familjer blir alltmer måna om en hållbar livsstil och det återspeglas i vad de köper och använder i hemmet. Men att ha ett rent hem tack vare effektiva städhjälpmedel är fortfarande lika viktigt och med våra nya dammsugare ligger vi nu i framkant i båda avseendena, säger Jessica Sars.

Philips nya dammsugare använder AirflowMax-teknik som maximerar luftflödet, vilket gör att dammpåsen vecklar ut sig jämnt och ger högsta möjliga sugeffekt samtidigt som påsen fylls. För att dammsugaren ska kunna arbeta på låg effekt och samtidigt göra riktigt rent har Philips utvecklat munstycket TriActiveMax i produktserien Performer Expert, med tre rengöringsåtgärder i en. En konstruktion med dubbla gångjärn* gör att munstycket försluts hela vägen ner till golvet och maximerar dammupptagningsförmågan. Samtidigt öppnar munstycket försiktigt upp textilen i mattor med hjälp av en speciellt utformad platta som effektivt tar bort mer damm. Munstycket är också vidare, vilket tillåter uppsugning av större bitar samtidigt som de två sidoborstarna tar upp damm och smuts intill möbler och väggar.

Det nya högeffektiva och energisnåla dammsugarsortimentet innefattar:

• PowerLife med TriActive+ nozzle (energiklass 'B')
• Performer Active med TriActive+ nozzle ('B')
• Performer Expert med TriActiveMax nozzle ('A')

Den nya produktserien finns i butik från 1 september 2014.

* Ansökan om patent pågår.

Om EU-reglerna

Den 1 september 2014 implementeras nya EU-regler för dammsugare. De nya reglerna kommer att begränsa energiförbrukningen och samtidigt fastställa en lägsta standard för rengöringsprestanda. En ny energimärkning kommer att klassa dammsugarens effektivitet, där högsta betyget är A och lägsta är G. Effektivitetsklassningen görs utifrån både energiförbrukning och dammuppsugningsförmåga (DPU). Den mätstandard som ligger till grund för denna förordning är utvecklad av elektrotekniska standardiseringsorganet CENELEC.

Alla dammsugare i Philips nya energisnåla sortiment har energiklassats som ''A'' eller ''B''.

Philips Dammsugare

För bilder och produktprover
Frida Lind
Geelmuyden Kiese

E-mail: frida.lind@gknordic.com

Besök gärna Philips på FacebookInstagram och YouTube.

• eu-regler
  • dammsugare
  • philips performer expert
  • triactive
  • jessica sars

Om Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom hälsa, livsstil och ljus.

Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 112 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 23,3 miljarder euro 2013, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.se/press

Följ oss också på:

Twitter - PhilipsNordic