Philips Sonicare och 1.6 Miljonersklubben samarbetar för kvinnors hälsa

Samtalen inleddes i våras och sedan några månader tillbaka är Philips Sonicare och 1.6- och 2.6 Miljonersklubben samarbetspartners. Deras gemensamma strävan för kvinnors hälsa förde dem samman och det gemensamma målet är att höja medvetenheten kring kopplingen mellan god munhälsa och allmänhälsa.

Att tandborstningen direkt påverkar vår munhälsa är föga förvånande, men få svenskar känner till kopplingen mellan en god munhälsa och allmänhälsan. Exempelvis kan en god munhälsa förebygga hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Man har också funnit en koppling mellan bristande munhälsa och vissa cancersjukdomar.

Därför har 1.6- och 2.6 Miljonersklubben och Philips Sonicare gjort gemensam sak för att under oktober höja medvetandet kring dessa frågor med fokus på kvinnor.

- Vårt arbete på 1.6- och 2.6 Miljonersklubben syftar till att öka allmänhetens kunskap om kvinnors hälsa. Det här samarbetet ger oss fantastiska möjligheter att nå ut till fler och på ett, i dubbel bemärkelse, effektivt sätt verka för kvinnors hälsa, berättar Alexandra Charles, grundare och ordförande i 1.6 Miljonersklubben.

Samarbetet innefattar, utöver en gemensam satsning kring information rörande kvinnors mun- och allmänhälsa, lanseringen av en rosa version av eltandborsten Sonicare DiamondClean. Under oktober månad kommer 100 kronor per såld tandborste gå till stiftelsen Kvinnor och Hälsa, som samlar in pengar till förmån för vetenskaplig forskning.

- Det är nog det Alexandra syftar på när hon säger ”i dubbel bemärkelse”. När man köper DiamondClean, som är en av marknadens absolut effektivasteeltandborstar, bidrar man dels till sin egen munhälsa men också till forskning som i längden kan stärka kvinnors hälsa i stort, säger Linda Hjorth, marknadsansvarig på Philips Sonicare.

Philips Sonicare har, liksom 1.6- och 2.6 Miljonersklubben, ett stort engagemang kring hälsofrågor. Sedan Sonicare lanserades i Sverige har man samarbetat med dentalprofessionen i strävan mot en bättre munhälsa. Idag fortsätter man investera i vetenskaplig forskning och har som ambition att omsätta fynden till meningsfull innovation för bättre munhälsa, och allmänhälsa.

Här kan du läsa årets SIFO undersökning om svenskarna och deras munhälsa: Munhälsobarometern
Philips DiamondClean Pink säljs här: NetOnNet

• kvinnor
  • Sonicare DiamondClean
  • philips sonicare
  • philips
  • sonicare
  • personvård
  • munhälsa
  • 1.6- och 2.6 miljonersklubben samarbetspartners
  • philips diamondclean pink
  • pink

Om Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom hälsa, livsstil och ljus.

Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 113 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 23,3 miljarder euro 2013, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.se/press

Följ oss också på:

Twitter - PhilipsNordic