Pressmeddelande -

Toscaringen är fästingplockaren som alltid finns tillhands, den sitter ju på ditt finger!

Det är viktigt att avlägsna fästingar så fort som möjligt, detta gäller för både människor och husdjur. Idag säger man att var 5:e fästing bär på Borrelia, och bland våra hundar, katter och hästar är den vanligaste fästingsjukdomen Anaplasma. Oavsett namn på sjukdom  eller om man har två eller fyra ben, så innebär det långa tider av lidande och medicinering. En del djurägare plockar fästingarna med naglarna men vi är många som inte kan eller vill göra på det sättet, dels vill man inte gärna ta i "krypet" dels är risken stor att man får fästingen att spruta tillbaka redan infekterat blod då man oundvikligen klämmer fästingens kropp.

"Har någon sett fästingplockaren?"

Vi bor i fästingrika områden och vår hund får mellan 5-10 fästingar per dag, och ändå fanns aldrig fästingplockaren där man lagt den senast. Lösningen till detta -för oss- eviga problem blev en fingerring med inbyggd fästingplockare; så fort man hittat en fästing i hundens hud kan man direkt plocka bort den.

Vi har valt att inte använda några medel i fästingavskräckande syfte på vår hund då hon inte tål de gifterna. För oss tvåbenta finns inte många skydd förutom heltäckande kläder, det tilltalar inte alla under den varma årstiden.

Toscaringen är en bred 10 mm ring, av silver (925) eller 18K guld. Ringen har en rundad utsida som underlättar vid plockning av småfästingar vid t.ex. de känsligare ögonpartierna på djur. Den rundade formen verkar inte heller lika skrämmande som en traditionell "pennformad" fästingplockare. Många djur upplever kanske fästingplockandet som lite läskigt men har man kilat fast Toscaringen ordentligt så gör det ingenting om djuret får för sig att "spralla" lite.  Ringen hänger kvar och sedan kan man i lugn och ro fortsätta avlägsnandet med att snurra ett par varv tills man känner att fästingen släpper taget.

Toscaringen passar kvinnor och män, och den "tar" fästingar i alla storlekar, från de allra minsta nymferna till fullvuxna honor. För alla aktiva som vistas mycket i skog och mark har den visat sig oumbärlig  och det känns tryggt att kunna avlägsna fästingar från små barn och djur utan några dröjsmål.

Toscaringen har fått namnet efter hunden Tosca, vår inspiratör till uppfinningen.Bokstäverna har också följande betydelse; Take off small creapy animals.

Tosca bor i Göteborg tillsammans med matte Pia Romberg, guldsmed och uppfinnare, och husse Magnus Hagman, produktionsingenjör. Toscaringen är patenterad.

Välkommen till Eurohorse i Göteborg, monter A01:22.

• toscaring
  • fästingring
  • fästingplockare
  • hund
  • häst
  • katt
  • människa
  • barn
  • fästingbett
  • fästingar

Toscaringen tillverkas av piaplatina i Göteborg. Företaget drivs av Toscaringens uppfinnare Pia Romberg - guldsmeden som gillar att göra smycken med både stil och funktion.

info@piaplatina.se, www.piaplatina.se

PIa Romberg