HSB-förvaltad BRF valde hybridstambyte med Pipemodul

När det var dags för stambyte i HSB-förvaltade BRF Järfällahusen blev lösningen ett så kallat hybridstambyte. Det innebär att modulstambytet kombineras med traditionella lösningar. Projektet beskrivs bland annat i en film som visas i Pipemoduls monter på mässan Nordbygg den 10 till 13 april.

Stambytet hos BRF Järfällahusen omfattar 71 lägenheter i två huskroppar byggda på 1950-talet i Järfälla. Badrummen renoveras traditionellt och köksavloppen samt nya tappvattenledningar förnyas via trappuppgången med moduler från Pipemodul. Detta var den optimala lösningen i just dessa hus.

Totalentreprenören Våtrumsteknik AB ser mycket positivt på upplägget:

– Hyresgästerna behöver inte flytta ut under renoveringen – de har tillgång till vatten under hela projekttiden och köken behöver inte rivas, berättar platschefen Johny Olsson.

Köken stambyts med kombiavloppsmoduler som inkluderar varmt och kallt vatten samt VVC (varmvattencirkulation). Modulerna är öppningsbara vilket ger enkel tillsyn och underhåll.

Enligt Johny Olsson sparas minst 16 timmars rörarbete för varje stam tack vare de effektiva installationerna med Pipemoduls moduler:

– Den ekonomiska och tidsmässiga besparingen blir än större med tanke på att man sparar kostnader för evakuering av hyresgäster, och inte heller behöver öppna väggar som sedan ska sättas igen och målas.

Våtrumsteknik har blivit ett av de första svenska företagen som både hunnit avsluta ett byte med en modullösning från Pipemodul och påbörja ett nytt.

– Detta är andra gången vi arbetar med modulstambyte i samarbete med Pipemodul, säger Johny Olsson.

Visas på Nordbygg
Uppdraget i Järfälla blir ett av de aktuella projekt Pipemodul visar i sin monter AG:17 på mässan Nordbygg den 10 till 13 april.

– Vi visar bland annat en film som förklarar hur vårt koncept fungerar och hur det användes i Järfälla, berättar Kim Karlsson, försäljningschef på Pipemodul i Sverige.

Pipemodul är även nominerat till Nordbyggs guldmedalj för årets bästa produktnyhet på den svenska byggmarknaden. Vinnaren koras under mässan, där Pipemodul även deltar bl.a i tidningen VVS-forums paneldiskussion om framtidens installationer och i ett lunchmöte i Assemblins monter om innovation och samverkan.

En lösning för miljonprogrammets fastigheter
För tillfället har Pipemodul elva aktiva projekt i Sverige, bland annat med Balder i Göteborg och Stena Fastigheter i Malmö men Kim Karlsson spår att metoden kommer bli allt vanligare:

– Enligt SABO, allmännyttans bransch- och intresseorganisation, kommer 80 procent av miljonprogramsfastigheterna att behöva stambytas de närmsta åren. Det finns naturligtvis stora summor att spara om hyresgästerna kan bo kvar. Istället för att riva ut gamla stammar och rör så installerar man i öppningsbara moduler i trappuppgångarna.

Se filmen om projektet hos BRF Järfällahusen här

Under Nordbygg den 10-13 april på Stockholmsmässan finns vi i monter AG:17.

• Miljö, energi

Pipemodul utvecklar, producerar och levererar öppningsbara moduler för alla typer av installationer. Med modulstambyten slipper fastighetsägare att riva ut och ersätta inbyggda installationer. Sedan 1999 har cirka 3 000 modulstambyten med Pipemoduls koncept genomförts i Finland. Enligt beräkningar blir kostnaden för stambyten minst 30 procent lägre med Pipemodul jämfört med konventionella lösningar. I Sverige genomfördes det första modulstambytet med Pipemoduls koncept år 2016. Pipemodul har egen utveckling och produktionsanläggning i St Michel, Finland. Företaget omsatte 28 MSEK år 2015 och har 20 anställda.

Kim Karlsson

Försäljningschef Sverige 073-6655971