Nyhet -

Efter avslutande testet i Bahrain: Pirelli presenterar däckvalen för årets första 4 Grand Prix

Efter den tredje och sista försäsongstesten i Bahrain presenterar Pirelli nu däckvalen inför de första fyra tävlingarna i Formel 1-VM:

Australien - P ZERO VIT/MEDIUM och P ZERO GUL/MJUK

Malaysia - P ZERO ORANGE/HÅRD och P ZERO VIT/MEDIUM

Bahrain - P ZERO VIT/MEDIUM och P ZERO GUL/MJUK

Kina - P ZERO VIT/MEDIUM och P ZERO GUL/MJUK

Valet speglar dels karakteristiken hos de olika banorna och dels däckens funktion på 2014 års bilar, baserat på den data som samlats in under de tre försäsongstesterna.

Resultaten av testen visade ett ökat tidsgap mellan det hårda däcket och mediumblandningen, liksom mellan medium och mjuk. Dessa däck är de som skall användas i årets första fyra Grand Prix och de ger stort utrymme för teamen att formulera intressanta strategier inför racen.

2014 års sortiment av slicksdäcket P Zero motsvarade förväntningarna under testerna, de gav likvärdig prestanda jämfört med förra årets däck men med ett större effektivt arbetsområde. Dessutom märktes inga tendenser till blåsbildning och väldigt lite graining, dvs vågformiga mönster som uppstår tvärs över slitbanan pga överhettning. Även en minskning av rent slitage kunde noteras efter testerna. Detta understryker den höga prestandan hos de senaste gummiblandningarna som så här långt körts under en stor mängd olika förhållanden.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Informationen vi samlat in under de tre försäsongstesterna har hjälpt oss att bestämma vilka däck som skall användas vid starten av säsongen. Vi har nu kört 2014 års däck i alla upptänkliga förhållanden: från regn i Jerez till lufttemperaturer över 25°C i Bahrain. Slutsatsen så här långt är att årets däck är tåligare med mindre slitage än föregångarna, utan att vi kompromissat med prestandan. Vi har också nått ett annat av våra mål: att minska däckresterna på banan. Gummiblandningarna medium och mjuk är väl anpassade till de förhållanden som kan väntas i Australien, Bahrain och Kina. De ger också rätt balans mellan prestanda och strategi, vi väntar oss två eller tre depåstopp per bil under racet. Strävare asfalt och högre temperatur i Malaysia har gjort att vi där valt hård och medium, precis som förra året.”

Pirelli provar dekaltermometrar  för att mäta förvärmning av däcken.

Tillsammans med FIA har Pirelli tagit fram självhäftande däcktermometrar för att snabbt kunna mäta däcktemperaturen. Dessa användes för första gången vid testen i Bahrain. Dekaltermometern läser av högsta temperatur efter att däcket hettats upp med hjälp av däckvärmare i depån eller på startplattan. Pirelli har föreskrivit en maximal däckstemperatur på 110°C som inte får överskridas innan bilarna kör ut på banan. FIA skall tillse att denna gräns respekteras tillsammans med ett förutbestämt minimalt lufttryck och en maximal cambervinkel.

Testfakta:

Som väntat avverkade teamen flest varv under den sista Bahrain-testen. Totalt kördes 762 varv dag 1, 868 dag 2, 803 dag 3 samt 874 varv under den sista och fjärde dagen. Detta ger totalt 3.307 varv på fyra dagar, jämfört med 2.322 vid den förra testen i Bahrain veckan innan.

Teamen hade tillgång till maximalt 30 set däck per bil. Pirelli valde 22 av dessa och teamen själva alltså 8 set. Totalt har F1-teamen 135 set däck för användning under tester säsongen 2014.

Skillnaden i varvtider mellan de olika gummiblandningarna var följande i Bahrain: Den supermjuka blandningen ca 0.7 sekunder/varv snabbare än mjuk. Det mjuka däcket är 1,3-1,5 sekunder/varv snabbare än medium som i sin tur är 1,3-1,5 sekunder snabbare per varv än det hårda däcket. Dessa tidsskillnader förväntas minska allteftersom teamen ökar sin kunskap om däcken under säsongens gång.

Under årets tester, en i Jerez och två i Bahrain, har totalt 7.099 varv eller 369,74 mil körts. Vid samma tid förra året hade man vid försäsongstesterna i Jerez och Barcelona kört 10.902 varv, vilket motsvarar 499,42 mil.

Williamsföraren Felipe Massa satte på lördagen testets snabbaste varv på ett set P Zero Röd/Supersoft med en tid på 1,33.258. Som jämförelse kan nämnas att den snabbaste tiden vid testen i Bahrain veckan innan var 1,33,283, Nico Rosberg i Mercedes. Vid förra årets GP i Bahrain körde Red Bulls Sebastian Vettel snabbaste varv under racet: 1,36,961. Pole position vid samma tävling togs av Rosberg med 1,32,330.

Den förare som körde flest varv under testen var Valtteri Bottas i en Williams som hann med 236 varv. Force Indias Sergio Perez var näst effektivast med 213 laps.

Flest varv/gummiblandning:
Supermjuk - 19 varv