Hamilton vinner tredje raka i Kinas GP

Flera däckstrategival var möjliga inför Kinas GP i Shanghai, men när mediumdäcket stod emot påfrestningarna så väl i den andra stinten kunde de första 15 förarna i mål genomföra racet med bara två depåstopp.

Banan i Shanghai utmärks av några väldigt långa kurvor med höga G-krafter. Tuffast är det för vänster framdäck, men Pirellis nya, tåligare upplaga av F1-däcket P Zero gjorde att Mercedesföraren Lewis Hamilton kunde köra hem sin tredje raka seger av säsongens totalt fyra körda tävlingar. Hamilton gjorde bara två depåstopp under racet, jämfört med tre förra året.

Engelsmannen lade grunden till segern när han tog ledningen från pole position och fick sitt första set mjuka däck att räcka längre än de närmaste konkurrenterna. Han körde sedan en lång andra stint på mediumblandningen och avslutade med ett sista depåstopp där teamet bytte till ytterligare ett set P Zero medium. Ledningen in i mål var 18,6 sekunder och det här var Hamiltons 25:e seger, något som för upp honom på samma antal VM-vinster som teamchefen i Mercedes, Niki Lauda, samt skotske legenden Jim Clark.

Relativt låga lufttemperaturer på under 20° och en krävande bana pekade mot trestoppstrategier och många team hade detta som tänkbar taktik när racet startade. Pirellis nya, tåligare däck tillsammans med flexibilitet hos teamen gjorde att man i de flesta fall gick över på tvåstoppstrategier. Temperaturerna på 18 grader i luften och 21 i banan var avsevärt lägre än förra året då siffrorna var 28 respektive 40 grader.

McLarens Kevin Magnussen var den ende att starta på den vitmarkerade mediumblandningen av Pirelli P Zero, medan alla andra valde P Zero mjuk med gul dekor.

Formel 1 återvänder nu till Europa, där årets andra test under pågående säsong körs efter Spaniens GP. Sauber och Toro Rosso skall då testa 2015 års däck för Pirellis räkning första dagen, Force India och McLaren tar över däcktestandet dag 2.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Efter ett blött kval igår hade förarna kvar alla sina slicks till racet. Från början var strategierna en öppen fråga: två eller tre stopp, men när det mjuka däcket under första stinten och mediumdäcket under de följande visade sig hålla så väl var det upp till förarna. När det stod klart att den lilla ökningen i bantemperatur inte skulle påverka det mjuka däcket när det gällde graining, koncentrerade sig teamen på medium som det viktigaste däcket i racet. Temperaturerna under helgen har varit relativt låga, lägre än någon gång tidigare här i Kina. Därför fick vi se en del graining, speciellt på det mjuka däcket, och den låga temperaturen gjorde också att det blev mycket däckrester på bakrakan. Det är inget vi uppskattar, men ändå förståeligt under omständigheterna. När mediumdäcket började förlora prestanda tappade förarna en tiondel per varv jämfört med det mjuka därcket, där tidsförlusten var två tiondelar.”

Pirellis Truth-O-Meter:

Vi förutsåg att snabbaste sättet att komma i mål i det 56 varv långa racet borde vara start på mjuka däck, byte till mjuka igen varv 14 och sedan medium på 28:e varvet. Vi räknade också på en tvåstoppstrategi: start på mjuka, byte till medium varv 12 och en avslutande stint på medium från varv 34. Detta visade sig bli den vinnande taktiken, Hamilton gjorde sitt första stopp på 17:e varvet och bytte till medium, sedan medium igen varv 38.

Besök även vår webbsida med andra nyheter från Pirelli.

• lewis hamilton