Inför Azerbajdzjans Grand Prix 2018

Till helgens Grand Prix i Baku har Pirelli valt ut däcken soft, supersoft och ultrasoft. Det är ett ”steg” mjukare än förra årets däckval (medium, soft och supersoft), men i kombination med att samtliga däck blivit något mjukare inför säsongen 2018 innebär det praktiskt att förarna kommer att köra på däck som är hela två steg mjukare jämfört med i fjol.

I år äger Azerbajdzjans GP rum två månader tidigare än vanligt och temperaturerna kommer att vara svalare.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

• Loppet börjar strax efter klockan 16 lokal tid och banans temperatur sjunker snabbt i takt med att solen går ner.
  • Eftersom Baku är en stadsbana omgiven av byggnader kastas en hel del skuggor på banan. Kombinationen av ljus och skuggor gör det än svårare att på förhand skapa sig en bild av hur temperaturerna varierar på olika delar av banan.
  • Näst efter Spa (i Belgien) är Baku den längsta banan i hela Formel 1. En två kilometer lång raksträcka låter däcken svalna av.
  • Förra årets lopp påverkades av säkerhetsbilar och röd flagg. På en så smal bana som Baku påverkar det mycket.
  • Förra årets vinnarrecept var tre depåstopp, där det andra stoppet ägde rum i samband med att säkerhetsbilen befann sig på banan och det tredje i samband med röd flagg. Daniel Ricciardo vann loppet efter att ha börjat på startplats tio. Ricciardo körde på supersoft-soft-supersoft-supersoft.
  • En av de största utmaningarna för förarna förra året handlade om att lyckas värma upp både fram- och bakhjul, något som lär bli minst lika svårt i år när temperaturerna kommer att vara svalare.

VAD ÄR NYTT?

• Mercedes, Ferrari och Red Bull har alla gjort olika däckval. Även inom förarteamen skiljer sig valen något.
  • Blancpain GT Series Endurance Cup startade förra helgen på Pirellis “hemmaplan” Monza. Vinnare blev Audi R8 LMS som körs av Vanthoor/Riberas/Mies.
  • I Baku fortsätter även Formel 2.

• Motorsport