Inför Bahrains Grand Prix 2018

Formel 1-säsongen fortsätter i helgen med Bahrains Grand Prix. Pirelli har valt ut däcken medium, soft och supersoft. Dessa är sett till namnen samma däck som vid fjolårets lopp, men eftersom samtliga däck i år är ett ”steg” mjukare motsvarar årets medium-däck 2017 års soft-däck. I Bahrain kommer Pirelli även för första gången att arrangera sina Hot Laps-körningar, där kända tidigare F1-förare skjutsar fans runt banan i sportbilar med P Zero-däck.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

• Tävlingen börjar sen eftermiddag och avslutas till kvällen. Det betyder att banans temperatur faller avsevärt under loppet, vilket påverkar däcken.
  • Väggreppet spelar en stor roll i Bahrain. För förarna innebär det att kontroll av bakdäcken blir extra viktigt.
  • I fjol genomförde de flesta förarna två depåstopp, med en stor variation av strategier.
  • Förarteamen måste ha åtminstone en uppsättning medium och soft redo, då dessa däck är obligatoriska.
  • Tävlingen i Bahrain är ett av årets tre nattlopp, tillsammans med de i Singapore och Abu Dhabi.

VAD ÄR NYTT?

• I Bahrain lanserar Pirelli sitt helt nya Hot Laps-program, med kända tidigare F1-förare bakom ratten på några av de senaste sportbilarna från McLaren och Aston Martin.
  • Även Formel 2 äger rum i Bahrain, med en för säsongen ny bil och ny turboladdad motor.
  • Banan och infrastrukturen är de samma som under 2017.