Inför Kinas Grand Prix 2018

Till Kinas Grand Prix, säsongens tredje F1-tävling, har Pirelli valt ut däcken medium, soft och ultrasoft. Valet av däck är ovanligt eftersom det innebär att däcket supersoft (mellan soft och ultrasoft i hårdhet) har ”hoppats över”. Vädret i Shanghai har en tendens att vara oförutsägbart och det finns därför en chans att även regndäcket Cinturato kommer till användning.

Loppet i Shanghai bjuder på en jämn blandning av raksträckor och kurvor, där strategivalet många gånger tidigare visat sig vara avgörande.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

• Första och trettonde kurvan är de mest krävande för däcken.
  • Det finns en lång raksträcka som kan ha en ”svalkande” effekt på däcken, vilket betyder att förarna behöver vara uppmärksamma på bromsområdet: detta är också en guldchansför omkörning.
  • Banan används inte särskilt mycket under året, vilket kan medföra att den känns ”hal”.
  • 2017 års strategier påverkades av regn och säkerhetsbilar. Lewis Hamilton vann efter två depåstopp. Han startade på medium och avslutade på soft.
  • Banan är relativt snabb och ”böljande”, där däcken i större utsträckning utsätts för sidokrafter (kurvor) än för längsgående krafter (acceleration och bromsning).

VAD ÄR NYTT?

• Det lila ultrasoft-däcket gör kinesisk debut, medan förra årets supersoft alltså saknas.
  • I år har Kina bytt plats i kalendern med Bahrain.
  • I Shanghai ansluter Mercedes-AMG till Formel 1 Pirelli Hot Laps.