Inför Rysslands Grand Prix, 28-30 april

I helgen kommer Formel 1 till Ryssland när det är dags för Grand Prix i Sochi. Sochi Autodrom bjuder på en relativt slät vägbana och vädret väntas bli milt. De tre obligatoriska däcktyperna är därför Pirellis mjukaste: Purple ultrasoft, Red supersoft och Yellow soft. Det är andra gången den här säsongen som de tre mjukaste däcken i produktkatalogen valts ut, men första gången som däcktypen Purple ultrasoft används i Rysslands Grand Prix. Tidigare år har loppen alltid vunnits med en enstopps-strategi.

Sochi Autodrom ur ett däckperspektiv:

• Banan är en av säsongens mest skonsamma mot däcken. Den används sparsamt utanför Grand Prix-sammanhang.
  • Milda väderförhållanden betyder att även nedbrytning på grund av varma temperaturer inte väntas bli något stort problem.
  • Risk för däckslitage finns i den andra, tredje och trettonde kurvan som hör till banans mest krävande. Det högra framdäcket väntas slitas hårdast.

Läs mer om loppet i Sochi i det engelska pressmeddelandet här.