Medium och supersoft för Kanadas Grand Prix, nya prototypdäck under träningarna.

Gilles Villeneuve Circuit i Montreal är en intressant bana där långa, snabba raksträckor blandas med långsamma kurvor. Pirellis däcksval inför helgen är P Zero medium, med vit dekor, och den supermjuka, rödmarkerade gummiblandningen. Båda däcken med relativt låga arbetstemperaturer, något som gör dem till det perfekta valet för en tävlingshelg på en bana som till hälften består av permanent tävlingsbana och till hälften av allmän väg. Vädret i Montreal är också en faktor, relativt låga temperaturer väntas och regn har förekommit flera gånger, alltså kan våtdäcken Pirelli Cinturato komma till användning.

Dessutom tar Pirelli med sig två set per bil av ett prototypdäck i mediumblandning, där en uppdaterad konstruktion av bakdäcket skall testas på fredagsträningarna. Detta däck lär sedan bli det som används under resten av säsongen.

Paul Hembery: ”Kanada är en av de mest oförutsägbara tävlingarna under året och det beror till största delen av att banan är en stor utmaning för däcken: hårda inbromsningar och krävande underlag. Dessutom utvecklas greppet på banan väldigt mycket under helgen och bra däcktaktik har alltid varit en framgångsfaktor sedan banan började användas sent på 1970-talet. Vi förväntar oss två till tre depåstopp per bil, men vi kan egentligen inte förutsäga något förrän vi fått se fredagsträningarna. Väderleksförhållandena är ofta en nyckelfaktor, vårt första race här 2011 blev det längsta någonsin i F1-historien efter att tävlingen avbrutits pga våldsamt regn. Förra året kördes i torrt väglag, och vi fick då se den sjunde segraren på de första sju racen.

Beroende på högt däckslitage förväntar vi oss flera tänkbara strategier, precis som förra året. Teamen kan tänkas välja mellan en sprintstrategi med många stopp eller satsa på uthållighet med få depåbesök. Sprinttaktiken var den som segrade 2012, men med så många parametrar att räkna med måste teamen noggrant analysera all data - inte minst väderleksprognosen - innan man bestämmer sig för vilken strategi som skall gälla. Ett flexibelt förhållningssätt fungerar bäst i Kanada och vi väntar oss att många team håller dörrarna öppna för olika strategier, där förarens beslut kan bli det som avgör racet.”

Jean Alesi, Pirellis varumärkesambassadör: ”Kanadas GP är verkligen en speciell tävling för mig, det var här jag vann 1995 för Ferrari, med Gilles Villeneuves nummer 27 på bilen dessutom. Det är svårt att beskriva känslan, men det var verkligen en fantastisk blandning av glädje och hög stämning när publiken sprang in på banan efteråt. Fansen här är otroliga och det är väldigt roligt att vara i ett land där Formel 1 mottas så entusiastiskt. För föraren är banan en riktig utmaning, med läktare och murar så nära inpå känns det lite som i Monaco. Däremot går det mycket fortare och detta påverkar däcken, banan kännetecknas dessutom av accelerationer och inbromsningar. Du går genom hela hastighetsmätaren, från fullt på rakorna till riktigt långsamma hårnålar. Det är viktigt att ta hand om däcken och ha en bra strategi. Jag tror vi kommer få se ett fantastiskt race, detta är ett Grand Prix jag alltid ser fram mot.”

Däckfakta:

Tillsammans med Singapore, Korea och Monaco, är Kanadas GP ett race där risken för säkerhetsbil är som störst. Detta är en av anledningarna till att använda en flexibel strategi, en säkerhetsbil kan förändra hela utgången av tävlingen. Jämfört med Monacos GP för två veckor sedan finns här många fler omkörningstillfällen.

Förra årets vinnare, Lewis Hamilton, gjorde två depåstopp, medan tvåan och trean bara gjorde ett. Ner till tionde plats gällde ungefär hälften-hälften där fem använde tvåstoppare och fem stycken enstoppsstrategier. I den tävlingen var dock däckvalet annorlunda jämfört med i år, nämligen mjuk och supermjuk gummiblandning.

Eftersom banan inte används speciellt mycket under året och en del dessutom är allmän väg, finns stor risk för graining, dvs att däcket sladdar innan rätt arbetstemperatur uppnåtts och gummit rullar av slitbanan. Detta fenomen kan uppstå i början av helgen när banan är som halast och gummi från däcken ännu inte lagts ner i asfalten.

En av anledningarna till att Gille Villeneuve Circuit sliter hårt på däcken är att man kör med låg downforce för att nå höga hastigheter på rakorna. Detta innebär att däcken får göra det mesta jobbet i kurvorna, dvs mekaniskt snarare än aerodynamiskt grepp.

Bakdäcken tar mycket stryk i Montreal pga de hårda accelerationerna ut ur långsamma kurvor och mycket hjulspinn om föraren är för ivrig. Banan är också ojämn, något som ger extra slitage på bakhjulen vid motorbroms.

Banmarkeringarna, curbsen, är också något som går hårt åt däcken, i Montreal är de höga och aggressiva. I sista kurvan innan mål går bilarna över banmarkeringen med ca 130 km/h och i utgången ligger den berömda ”wall of champions”. En mur där många kända förare tvingats avsluta Kanadas GP efter att ha genat över banmarkeringen och tappat greppet.

Mer information om Kanadas GP och banan i Montreal samt en beskrivning hur fenomenet graining uppstår finns i denna 3D-video - för fri användning i media - där Pirellis Racing Manager Mario Isola deltar.

• gille villeneuve
  • kanadas gp