Nya Pirelli P Zero på F1-premiär i Australien, nytt treårs däckkontrakt

P Zero medium med vit dekor och det gulmarkerade mjuka däcket är Pirellis val för den trixiga stadsbanan Albert Park i Melbourne. Till racet har Pirelli valt gummiblandningarna P Zero Medium/Vit och P Zero Mjuk/Gul. Liksom alla de andra däcken i årets sortiment är dessa något hårdare och hållbarare än motsvarigheterna från förra säsongen, dock utan att ha förlorat prestanda.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Detta är den största regelförändring vi sett i modern Formel 1-historia och vi har därför fått skapa helt nya däck för 2014 års bilar och deras tekniska förutsättningar. Försäsongstesterna har ju visat vilken utmaning de nya reglerna innebär för alla inblandade, men vi har jobbat hårt under hela förra året och nu i vinter för att få fram ett helt nytt sortiment som är specialdesignat för den nya generationen bilar. De nya gummiblandningarna och konstruktionerna ger ett större fönster när det gäller det effektiva arbetsområdet och mindre slitage, samtidigt som vi bibehållit snabbheten. Därför räknar vi med två till tre depåstopp per bil och tävling, mer exakt än så blir det inte förrän vi sett bilarna under friträningen på fredag. Första racet på säsongen är alltid oförutsägbart, i år gäller detta mer än vanligt.”

Jean Alesi, Pirellis förarkonsult: ”Jag har alltid gillat Albert Park: Ur förarsynpunkt liknar den stadsbanor som Monaco men har dessutom karaktär av mer traditionella anläggningar som Barcelona. I år kommer Melbourne bli en ännu större utmaning, med återkomsten av turbomotorer genomgår Formel 1 en radikal förändring både när det gäller teknologi och körstil. Motorerna har mer vridmoment under acceleration och ut ur kurvorna, vilket innebär att däcken måste klara av hjulspinn och starka sidokrafter när man ger gas. Detta måste förarna hålla koll på, liksom att de inte accelererar för hårt och snurrar av banan.”

Banan ur däcksynpunkt

Melbourne har arrangerat Australiens Grand Prix sedan 1996 och banan kännetecknas av låg greppnivå och relativt halt underlag. Detta ger mycket hjulspinn som leder till snabbare utmattning av däcken.

Bromsning är ett annat viktigt moment i Albert Park, flera tunga bromszoner ger krafter upp till 5G. Här finns risk för låsta hjul med bromsplattor på däcken som resultat, något som leder till obalans och ojämnt slitage.

I år är bromsarna av typen brake-by-wire, som anpassar bromskraften på bakhjulen för att fylla på de nya energiåtervinningssystemen, detta påverkar också bakdäcken.

Banan har nio platser där förarna accelererar fullt och försöker få ner alla sina drygt 760 hästkrafter i asfalten, här finns stor risk för hjulspinn, som ger däcken kortare livslängd.

Aerodynamiken har förändrats till i år och bilarnas downforce är lägre, något som förstås också ger effekt på däcken. Fler och bredare sladdar kan medföra ökat slitage och graining, dvs vågformiga mönster som uppstår i slitbanan pga överhettning. Från försäsongstesterna kan dock konstateras att grainingen är sällsynt och att blistering - blåsbildning i slitbanan - helt försvunnit, trots den minskade graden av downforce.

Vänster bakdäck är det som får jobba hårdast i Melbourne, med tio höger- och sex vänsterkurvor. De längsgående påfrestningarna på däcken är större än sidokrafterna.

Förra året vann Kimi Räikkönen från sjunde startruta med en tvåstoppstrategi: start på supermjuka däck följt av två stints på medium. Detta var en direkt avgörande taktik eftersom resten i topp sex gjorde tre stopp.

Mer om banan i Albert Park tillsammans med information om 2014 års däck finns på Pirellis 3D-video, fri för användning i media.

• premiär
  • australiens gp