Pirelli lanserar uppdaterat system för digital hantering av transportflottor

I samband med mässan IAA Commercial Vehicles i Hannover presenterar Pirelli en komplett uppdaterad version av Cyber Fleet, däcktillverkarens digitala system för bevakning och underhåll av transportflottor. De nya lösningarna Cyber Fleet Smart och Cyber Fleet Gate har tagits fram för att optimera underhåll, öka säkerheten samt minska både driftstopp och koldioxidutsläpp. Den nya versionen av Cyber Fleet kommer att lanseras under första halvåret 2019 i Italien, Storbritannien, Tyskland och Brasilien.

Lösningarna Cyber Fleet Smart and Cyber Fleet Gate kommunicerar via Bluetooth och är anslutna till molnlösningen Pirelli Cloud. Där analyseras däckdata för att tillhandahålla information och prognoser gällande bränslekonsumtion, köreffektivitet och behov av underhåll.

Pirellis digitala revolution påbörjades 2005. Tekniken i Cyber Fleet lanserades för första gången 2012 och riktade sig till lastbilsflottor. Nu har systemet byggts om från grunden, för att möta transportföretags behov ännu bättre. I dag kan tekniken installeras mycket snabbare och användas för alla typer av transportflottor (exempelvis bussar och leasingbilar).

Cyber Fleet Smart är en ”plug and play”-lösning och bygger på sensorer inuti däcket som kommunicerar direkt med en kostnadsfri app. Användaren kan konfigurera sina flottor efter egna önskemål och kontinuerligt inhämta information om tryck och temperatur i däcken. På så sätt tar däckkontroller bara några få sekunder, jämfört med de 15-20 minuter som krävs vid manuella kontroller. Datan skickas till Pirelli Cloud och delas vidare med samtliga enheter som kunden godkänt. Varje månad får kunden även en rapport med information kring flottans effektivitet. Cyber Fleet Smart är snabb, lätt att installera och kräver ingen ytterligare hårdvara eller prenumeration.

– Att digitalisera däckutrustningen på alla typer av fordon blir viktigare ju mer autonoma fordonsflottor vi får. Eftersom trafiksäkerheten går från att vara ett föraransvar till att bli ägaransvar, blir det viktigt att kunna övervaka samtliga hjul på ett effektivt sätt. Cyber Fleet är Pirellis lösning på många flottors utmaningar som är kopplade till kostnader, säkerhet och miljöpåverkan genom att erbjuda perfekt kontroll över lufttryck, bränsleförbrukning och däckslitage, säger Lars Bergmark, vd för Pirelli i Norden.

Cyber Fleet Gate innehåller samtliga funktioner som Cyber Fleet Smart, men erbjuder ytterligare möjligheter till bevakning av fordonen. Ett ”trafikljus” som installeras i transportflottans central analyserar däcksensorernas data i realtid. Så länge alla däck är i gott skick visas ett grönt ljus. Krävs åtgärder på ett eller fler däck slår ljuset om till rött. Cyber Fleet Gate skickar även vidare information till Cyber Fleet Control, en webbportal som kunden har tillgång till. Varje gång ett fordon lämnar eller återvänder till centralen kontrolleras däcken och informationen skickas till portalen. Kunden får även en rapport med användbar data för att kunna säkerställa bästa möjliga underhåll och effektivitet samt för att vidta förebyggande åtgärder och minska bränslekonsumtion. Cyber Fleet Gate kan vid önskemål integreras i andra, befintliga mjukvarulösningar.

• Frakt, transport