Pirelli passerar 2700 homologeringar

Pirellis homologeringar, det vill säga däck som skräddarsytts för en viss bilmodell, uppgår nu till över 2700. I dag är Pirelli ledande leverantör av homologeringar till lyxmärken som Aston Martin, Bentley, Ferrari, Porsche, Maserati, Lamborghini, McLaren och Pagani. Vid den pågående Internationella bilsalongen i Genève är 60 procent av alla lyxbilar utrustade med homologerade Pirelli-däck.

Pirellis satsning på homologerade däck bedrivs under namnet ”The Perfect Fit Strategy”. Till grund för de skräddarsydda däcken ligger något av däcken P Zero, Scorpion eller Cinturato. Dessa anpassas så att däckmönster, gummiblandning och intern struktur på bästa sätt kompletterar bilens egenskaper.