Pirelli väljer P Zero Medium och Soft till Indiens Grand Prix

Indiens Grand Prix - nyhet på F1-kalendern sedan 2011 - körs på Buddh International Circuit utanför Delhi, en anläggning med svepande nivåskillnader och varierande kurvor. Tävlingen är ett spektakulärt evenemang som går hårt åt däcken, speciellt med tanke på värmen. Efter att under två år använt hårda och mjuka däck har nu Pirelli valt P Zero medium tillsammans med P Zero soft till årets race.

Paul Hembery: ”Vi beslöt att köra P Zero medium med vit dekor och den gulmarkerade mjuka blandningen i år eftersom vi tror att det är den bästa kombinationen för Buddh International Circuit och det kommer leda till tätare racing. I två år har vi använt gummiblandningarna hård/mjuk, ett något konservativt val. Nu gör vi ett aggressivare val, med mjukare däck. Resultatet kommer bli precis som förra racet i Japan, alltså inte speciellt stor differens i varvtider mellan de två däcktyperna. I Japans GP gjorde strategivalen stora skillnader och det lär bli samma sak i Indien. Förra året hade vi bara ett stopp per bil, i år räknar vi med två, något som ger förare och team chanser att tjäna placeringar under tävlingen. Banans karaktär med nivåskillnader och stor variation av kurvor kommer bli en utmaning för däcken, de utsätts för krafter från alla håll, och förarens förmåga att ta hand om däcken kommer återigen bli en viktig faktor. Som vanligt är det väldigt varmt här, det gör förstås att däckens prestanda försämras även av lufttemperaturen, inte bara av värmen som byggs upp från banan. Tävlingen är avgörande för mästerskapet så vi hoppas att vårt val av däck kommer bidra till att göra evenemanget till ett minnesvärt Grand Prix med högkvalitativ racing.”

Jean Alesi: ”Innan vi talar om Indiens GP vill jag gå tillbaks till tävlingen i Japan som jag verkligen gillade. Det var ett bra exempel på vilken skillnad taktiken gör och det otroliga var att det blev så tät racing trots helt skilda val av däckstrategier. Spänningen som skapades och nöjet det gav till alla de som tittade på var helt fantastisk. Indiens GP har jag aldrig kört själv men jag har hört många positiva kommentarer från förarna. Ur en annan synvinkel tycker jag att det mycket viktigt att vi kör tävlingar i länder som Indien med tanke på den sportsliga och kommersiella potentialen. Förarna skall inte bara köra bilarna, de har också ett stort ansvar som ambassadörer för sporten och kan höja intresset för Formel 1 och alla inblandade. Ambassadörsrollen är mycket viktigare under Indiens GP jämfört med t ex Monza, där man kört F1 i många år. Indien är ett land med många sportintresserade, speciellt när det gäller cricket, och det vore fantastiskt om Formel 1 kunde väcka samma intresse.”

Banan ur däcksynpunkt

En av banans mest utmanande partier är kombinationen kurva 10 och 11 som tas nästan som en enda kurva. Däcken måste klara av höga sidokrafter under ca sju sekunder och vänster fram är det däck som jobbar hårdast. Speciellt i utgången där accelerationen kan mätas till 4G och maximalt grepp krävs för att hålla linjen.

Kurva 4 är en annan viktig plats på banan, här bromsar bilarna in från 320 km/h till 90 km/h på bara 140 meter. Däcken utsätts för längsgående krafter upp till 3.6G och måste samtidigt kunna ge stabilitet och precision under inbromsningen.

Buddh International Circuit har också en av de längsta rakorna av årets F1-banor, den är drygt en kilometer lång. I full fart roterar däcken här ca 50 varv/sekund och värmen i slitbanan når då över 100 grader.

Depågatan är en av de längsta under året, ca 600 meter, detta ger betydande tidsförluster under depåstoppen och är en viktig faktor när strategierna inför racet sätts.

Asfalten på banan är inte speciellt sträv men anläggningen är fortfarande relativt ny och underlaget utvecklas fortfarande. Över tid blir ny asfalt strävare när bindemedlet efterhand slits bort och smågruset i ytan exponeras, något som ger ökat däckslitage.

Alla som fullföljde förra årets tävling - där man alltså körde med kombinationen hårda/mjuka däck - gjorde bara ett stopp, runt varv 30. Populäraste strategien var att starta på mjuka däck och byta till hårda, några förare längre bak på startgriden använde dock motsatt strategi med framgång.

Mer information finns i denna 3D-video - för fri användning i media - där Pirellis Mario Isola berättar om Indiens GP och hur banan påverkar däcken.

• indiens grand prix