Pirelli vinner BMW:s innovationspris

Pirelli har tilldelats ”BMW Supplier Innovation Award 2014”, en utmärkelse som delas ut till den mest innovativa leverantören varje år. Pirelli fick priset i kategorin ”Kvalitet" för sin nya och innovativa härdningsteknik med termosensorer som används i vulkaniserings-processen för att höja kvalitén i varje enskilt däck. Priset mottogs av Pirellis teknikchef Maurizio Boiocchi vid en ceremoni i Amsterdam.

Den nya tekniken, Real Dynamic Cure Technology, använder värmesensorer för att kunna beräkna värmen och den optimala vulkaniseringsgraden för varje enskilt däck. Vulkaniseringen är den sista fasen i däcktillverkningen där däckets slutliga egenskaper bestäms genom att tillföra värme, en helt avgörande faktor för slutproduktens kvalitet. Tekniken används nu i Pirellis alla fabriker.

Pirelli är också en av de viktigaste leverantörerna till BMW när det gäller mängden produkter som levereras. Bolagets forskningscentra och produktionsanläggningar är strategiskt belägna i områden där premium- och toppmodeller säljs, vilket gör att kan Pirelli utveckla däck som är perfekt anpassade till BMW:s modeller överallt i världen.

I synnerhet producerar Pirelli run-flat-däck som är särskilt utformade för varje enskild bilmodell i nära samarbete med BMW:s ingenjörer. Dessa däck kan särskiljas av en stjärnmärkning på däcksidan, som betecknar att däcken är specialtillverkade. Resultatet är att både säkerheten och köregenskaperna maximeras för bilen.

Pirelli har mer än 200 homologeringar för BMW Group, i storlekar från 16 till 21 tum. I den långa listan över modeller som är utrustade med Pirellidäck ingår stadsjeepar såsom X1, X3, X5 och X6 samt 1-serien, 2-serien, 2-Serien Active Tourer, 3-serien, 3-serie GT, 4-serien, 5-serien, 6-serie Gran Coupé, och 7-serien. Dessutom ingår MINI Paceman och Countryman.

• bmw
  • däck