Pirellis hårdaste gummiblandningar i Japans GP

Höstsäsongen i Formel 1 går vidare med Japans Grand Prix på klassiska Suzuka, med de två hårdaste däcken i sortimentet: P Zero hård med orange märkning och P Zero medium med vit dekor, en kombination som senast användes i Italiens GP på Monza. Även om banorna har olika karaktär liknar Suzuka delvis belgiska Spa, en annan förarfavorit med svepande kurvor och höga sidokrafter. Däckvalet för Suzuka är dock ett steg hårdare än för Belgiens GP: gummiblandningarna hård och medium är det som gäller snarare än medium och mjuk.

Däcken får det dock inte lättare eftersom banan ställer mycket höga krav, här finns bl a ett underlag med sträv asfalt som ger högt slitage och tidig greppförlust. De första väderleksrapporterna talar om svalare temperaturer vilket inte är ovanligt i Japan vid den här tiden på året. Tunga regnskurar har också drabbat banan förr om åren och att vi får se ett Japans GP i ösregn på söndag är ingen omöjlighet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Japan är en av årets höjdpunkter, inte bara för oss utan också för Formel 1 i stort. Publiken är absolut underbar, med stor entusiasm och en kunskap om sporten som knappast finns någon annanstans i världen. Suzuka är en riktig förarbana och en rejäl utmaning för däcken med bland de högsta sidopåfrestningarna under året. Därför är det realistiskt att se fram emot två eller tre stopp under racet, där också förmågan att ta hand om däcken kommer bli en nyckelfaktor i racet. Vi kommer förstås ha mer kunskap och data efter friträningarna. På den här banan där flera olika krafter påverkar däcken samtidigt och med årets bilar, som har högre vridmoment och samtidigt mindre downforce, kommer kraven på mekaniskt grepp bli ännu högre. Om ett däck fungerar bra på Suzuka fungerar det bra nästan överallt.”

Jean Alesi: ”Suzuka är helt enkelt en fantastisk bana ur förarsynpunkt. Den är väldigt teknisk och de olika delarna av banan skiljer sig åt. Jag skulle vilja säga att 130R är en av de mest krävande kurvorna under hela året, här krävs rätt setup och en bil som ligger absolut klistrad mot banan. S-kurvorna är också extremt utmanande, en liten miss här stör rytmen i hela sekvensen och du kan  förlora massor med tid. Vi har kört många gånger på Suzuka i regn och då är sikten riktigt dålig. Man brukar också se stor grepputveckling i banan under helgen, vi startar med en asfalt som är sträv och ”grön”, alltså med dåligt grepp, och förarna måste vara uppmärksamma på hur situationen förändras under helgen och hur detta i sin tur påverkar däcken.”

Banan ur däcksynpunkt

Suzuka karaktäriseras av höga sidokrafter kombinerat med låga påfrestningar i längsled. Kurva 15, också känd som 130R, tas i hastigheter över 300 km/h. Detta ger hög belastning och massiva G-krafter både på däck och förare. Vänster fram får jobba hårdast på Suzuka.

Mediumdäcket fungerar som bäst och ger optimal prestanda under lägre temperaturer. Det hårda däremot har högre arbetstemperatur och passar bättre i värme. Svalt väder och eventuellt regn väntas inför årets japanska GP.

Asfalten på Suzuka är relativt sträv, men greppet i banan utvecklas betydligt under helgens gång. Att hitta rätt setup är avgörande för att kunna hålla en optimal racelinje. Risken finns för graining, speciellt under början av helgen då banan är som ”grönast”.

Vinnarstrategi förra året var en tvåstoppare, Red Bulls Sebastian Vettel gjorde sina depåstopp på varv 14 och 37. Tysken startade på medium och körde sina sista två stints på det hårda däcket.

Mer information om Suzuka och de unika krav som banan ställer på däcken finns på en ny animerad video från Pirelli. Som vanligt är den fri för användning i media och kan laddas ner via denna länk.

P Zero Magazine

Pirellis webbmagasin P Zero Magazine, nytt för årets säsong, innehåller fakta om Japans Grand Prix och den legendariska banan Suzukas historia, liksom annat som har hänt och händer i Pirellis värld. Som vanligt finns också nya recept från Pirellis egen F1-kock samt  filmer och interaktivt innehåll som kontinuerligt uppdateras under Grand Prix-helgen.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du också på vår webbplats.

• japans grand prix
  • suzuka