Pirellis mjuka och mediumdäck för Kinas Grand Prix

Pirelli har med sig sina vitmarkerade P Zero medium och de mjuka däcken med gul dekor till helgens Kinesiska Grand Prix i Shanghai. Det är första gången i år som denna kombination används och platsen, med sitt milda klimat och banans mjuka, svepande kurvor gör dessa däck till det perfekta valet. Flexibiliteten hos de båda gummiblandningarna ger också teamen stora möjligheter till val av olika strategier. De tävlingar som körts här har avgjorts genom just stora variationer i däckstrategi. Regn är - precis som i de två race som körts i år - ingen ovanlighet i Shanghai, så Pirellis regndäck Cinturato kan mycket väl komma till användning i helgen.

Pirellis Paul Hembery: ”Kinas GP brukar tillhöra årets mest spännande tävlingar, med däckstrategierna i förgrunden. Alla våra gummiblandningar är mjukare i år och vi har medvetet designat däcken för att gå ner i prestanda snabbare, samtidigt som de ger bättre varvtider. Historien har dock visat att det inte tar lång tid för team och förare att anpassa sig till däcken. Banan i Shanghai är mindre påfrestande än förra racet i Malaysia, men vi väntar oss att majoriteten av de tävlande går för tre, alternativt två depåstopp. Förra året fick vi se en överraskande vinnare i Nico Rosberg och Mercedes, som fick ut det bästa av sina däck direkt från fredagsträningarna. Det här visar exakt vilka möjligheter som finns när man hanterar sina däck optimalt vid rätt tillfälle.”

Pirellis märkesambassadör Jean Alesi: ”Banan är relativt olik de andra som används under säsongen och trots att jag aldrig tävlat här själv, tycker jag att den ser riktigt bra ut. Ur däcksynpunkt gäller det för förarna att hitta den bästa kompromissen mellan snabbhet och däckslitage, precis som det alltid varit i F1. Jag har tävlat mig igenom flera olika däckreglementen och -fabrikat under min karriär - till och med en period med speciella kvaldäck - och även om de alla hade olika karaktärer har Pirelli gett bäst underhållning till F1-fansen. Bara i år har vi fått se två fantastiska race, precis som efterfrågats av arrangörerna och enligt min mening precis vad sporten behöver. En sak som aldrig förändras är att de bästa teamen är de som alltid lyckas bäst, oavsett reglemente, alltså är det ingen mening för någon att klaga.”

Däckfakta

• Banan i Shanghai är påfrestande främst för framdäcken pga ett stort antal krävande kurvor - t ex kurva 1 som nästan fullbordar en hel cirkel - och hårda inbromsningar, som flyttar vikten framåt i bilen. Tuffast är det för vänster framdäck eftersom banans inbromsningszoner är de tuffaste under hela säsongen.
  • Nästa nyckelkurva för däcken är kurva 13, en lång, doserad höger just innan huvudraksträckan. Krafterna på däcken ökar succesivt allteftersom bilarna accelererar ut ur kurvan.
  • Förra året gällde precis som i år mjuk och medium gummiblandning i Kinas GP, vinnaren Rosberg använde en tvåstoppstrategi där han startade på mjuka däck och avslutade med två stints på medium. Tvåan och trean - Button och Hamilton - gjorde tre stopp precis som Webber, som kom fyra. Femman Vettel körde en liknande strategi som Rosberg, med två stopp.
  • Mediumdäcket som fungerar som bäst i lite lägre arbetstemperatur, förväntas kunna nå rätt temperatur snabbt även i relativt kyligt väder. Det mjuka däcket å sin sida, med hög prestanda vid höga temperaturer, kan ta längre tid på sig för att fungera som bäst, speciellt när det gäller framdäcken. Denna gummiblandning ger dock bättre grepp samtidigt som det optimala användningsområdet är begränsat till runt 15 varv.
  • Skillnaden i varvtider mellan de två däckstyperna beräknas till 0,5-0,6 sekunder. Genom den bankade kurva 13, där bilarna går igenom med störst påverkan av aerodynamiken, kan däckets yta mot banan vara dubbelt så stor som när bilen står stilla.

• Motorsport

• jean alesi