Starka yrkeskvinnor i Pirellikalendern 2016

Pirelli lyfter fram yrkeskvinnor som åstadkommit något utöver det vanliga i 2016 års kalender. Det står klart efter premiärvisningen av ”The Cal”, den legendariska kalendern som utgivits sedan 1963. Fotografierna till nästa års kalender är tagna av världsfotografen Annie Leibovitz och här syns kvinnor som rockmusikern Patti Smith, iranska bildkonstnären Shirin Neshat, tennisspelaren Serena Williams och artisten och sångerskan Yoko Ono.

2016 års kalender blir den 43:e i Pirellis historia. Kalendern premiärvisades för press, gäster och samlare från hela världen i The Roundhouse, en före detta industrilokal i London där en rad rockband gjort historiska spelningar. Den här gången porträtterar den amerikanska fotografen Annie Leibovitz, som också tog bilderna till 2000-års kalender, 13 framgångsrika yrkeskvinnor i en rättfram stil. Bilderna är svartvita och tagna i hennes studio i New York. Den här gången porträtteras kvinnor inom sport, kultur och konst med framgångsrika yrkeskarriärer bakom sig. I 2016 års kalender har kvinnorna också betydligt mer kläder på sig jämfört med många av de kalendrar som Pirelli ligger bakom genom åren.

– Jag ville göra klassiska porträtt. Jag tänkte att kvinnorna skulle se starka men naturliga ut och beslöt mig för att göra en enkel studiofotografering, säger Annie Leibovitz.

På Pirellis kalenderhemsida, www.pirellicalendar.com, kan man ta del av filmer, fotografier och intervjuer samt några kalenderbilder som inte visats tidigare. Här finns kalenderbilder från 60-, 70-, och 80-talet och snart också från 90- och 2000-talet, vilket ger en intressant resa genom de senaste 50 åren ur ett politiskt-historiskt perspektiv.

2016 års modeller

Modellerna i 2016 års Pirellikalender är; konstnären Yao Chen, ryska toppmodellen Natalia Vodianova, filmproducenten Kathlen Kennedy, konstsamlaren Agnes Gund, tennisspelaren Serena Williams, opinionsbildaren, kritikern och skribenten Fran Lebowitz, filmregissören Ava DuVernay, bloggaren Tavi Gevinson, iranska bildkonstnären Shirin Neshat, artisten och sångerskan Yoko Ono, rockmusikern Patti Smith samt skådespelerskan och stå upp-komikern Amy Schumer.

Pirellikalenderns historia

Sedan den första kalendern 1964 har Pirelli gett ut 43 kalendrar som fotograferats av 33 olika fotografer. Tio fotografer har gett ut två kalendrar: Harri Peccinotti (1968 och 1969), Brian Duffy (1965 och 1973), Francis Giacobetti (1970 och 1971), Clive Arrowsmith (1991 och 1992), Herb Ritts (1994 och 1999), Richard Avedon (1995 och 1997), Peter Lindbergh (1996 och 2002), Bruce Weber (1998 och 2003), Patrick Demarchelier (2005 och 2008), Annie Leibovitz (2000 och 2016). Fyra kvinnor har under åren fotograferat bilderna till kalendern: fransyskan Sarah Moon (1972), amerikanskorna Joyce Tennyson (1989), Annie Leibovitz (2000, 2016), och Inez (2007, tillsammans med Vinoodh).

Under åren har kalendrarna fotograferats runt om i världen. 17 kalendrar har fotograferats i Europa (6 stycken i Storbritannien, 6 stycken i Frankrike, 3 i Spanien, 2 i Italien), 12 i USA, 4 i Karibien, 5 i Afrika, 3 i Brasilien och 1 i Kina. 26 kalendrar har tryckts i färg, 10 stycken i svartvitt och 6 stycken har haft fotografier i både färg och svartvitt .

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2019 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.