Vettel vinner Kanadas GP överlägset med en tvåstoppstrategi

Sebastian Vettel tog sin totalt 29:e seger i F1-VM på Circuit Gilles Villeneuve i Kanada, dessutom den första i denna tävling för Red Bull Racing. Vettel använde en tvåstoppstrategi - start på P Zero supersoft med röd dekor och därefter två stints på det vitmarkerade mediumdäcket - och drygade i och med vinsten ut sin ledning i mästerskapet.

Efter den regniga kvalificeringen följde en torr och fin dag för racet. Alla förare i topp tio på startgriden valde supermjuka däck, trots att man kunde starta på valfri gummiblandning. Det mjukaste däcket i Pirellis sortiment visade sig vara upp till en sekund snabbare över varvet jämfört med mediumdäcket, dessutom har det en förmåga att snabbt komma upp i arbetstemperatur, något som visade sig vara nyckeln till Vettels vinnande sprintstrategi.

Force Indias Paul Di Resta var den högst placerade föraren på annorlunda strategi, han startade på 17:e plats och slutade sjua efter att ha gjort sitt enda stopp på 56:e varvet då han bytte från medium till supersoft. Romain Grosjean, Lotus och de båda Marussiabilarna startade också på den hårdare gummiblandningen. Efter det blöta kvalet hade teamen lite aktuell data från att köra banan med slicks, vilket tvingade dem till en flexibel approach inför racet. Som väntat blev dock slitaget lågt under tävlingen.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Kanadas Grand Prix var lite av ett steg ut i det okända för teamen, med mycket högre bantemperatur än under kvalet. Banan är en av de mest krävande för bakdäcken pga accelerationerna ut ur långsamma kurvor, dessutom var det halare än vanligt eftersom regnet spolat bort det gummi som lagts ner i banan tidigare under helgen. Trots det höll sig däckslitaget under kontroll för alla i toppen och problem med graining, som är vanligt i detta race, såg vi lite av. Mercedes verkar fortfarande ha problem med däckslitaget och Nico Rosberg var den ende i topp tio som körde en trestoppare. Två stopp var annars det som gällde och Paul Di Resta visade att enstoppare också var en möjlighet. Han körde ett mycket bra race och gjorde 56 varv på sitt första set av mediumdäcken.”

Pirellis Truth-O-Meter:

Vi förutspådde tvåstoppstrategier med start på supersoft, byte till nya supersoft på varv 20 och slutligen byte till medium på 40:e varvet. Detta blev dock inte riktigt den strategi som Vettel följde, han gjorde sitt första stopp på varv 16 och det andra på varv 49.