Vettel vinner USA:s Grand Prix efter ett depåstopp

Red Bullföraren Sebastian Vettel tog sin 12:e seger för säsongen och den första i USA:s GP. Tysken valde en enstoppsstrategi där han startade på mediumblandningen av Pirelli P Zero med vit dekor och bytte sedan till det hårda däcket med orange markering på 27:e varvet. Vettel blir därmed den förste Formel 1-förare i historien att vinna åtta tävlingar i följd under en säsong. Den enda tävling som årets världsmästare inte vunnit under sin karriär är Ungens GP.

Största utmaningen för förarna under helgens tävling i Austin, Texas, var de stora variationerna i bantemperatur, från 18°C på fredagen till 37°C under söndagens race. Detta hade stor inverkan på däckens uppträdande och gjorde det svårt för teamen att förutsäga hur prestanda och slitage skulle påverkas, och därmed också val av strategi under tävlingen. Toro Rossos Jean-Eric var den ende på startgriden att starta på hårda däck, från en 14:e plats.

Säkerhetsbilen kom ut under två varv precis i början av racet, då bilarna var som tyngst med fulla tankar, och däckslitaget som störst. Första depåstoppet gjorde Saubers Esteban Gutierrez på första varvet efter att ha fått punktering efter att ha kört över bilrester från en mindre startkrasch. Han bytte till hårda däck och körde med dessa till varv 36 då han bytte tillbaks till medium. En annan förare som gjorde ett tidigt stopp var Williamsföraren Pastor Maldonado, som gick över till hårda däck på åttonde varvet samtidigt som hans bil reparerades efter en kollision.

Första planerade stoppet stod Heikki Kovalainen för i sin Lotus på 17:e varvet, detta tidiga stopp före de närmaste konkurrenterna - så kallad undercut - gjorde att finländaren tjänade tre placeringar innan han tvingades i depå igen för byte av nos och förlorade värdefull tid. Vettel bytte till sitt set hårda däck på varv 27 och lämnade i över ledningen i tre varv till Lotusföraren Romain Grosjean som därefter gjorde sitt depåstopp. Grosjean körde sedan i mål som tvåa efter Vettel, tangerat personbästa för fransmannen i F1.

Topp 12 använde samtliga enstoppstrategier och Ferraris Felipe Massa blev den högst placerade tvåstopparen på 13:e plats.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Temperaturskillnaderna under helgen var avsevärda och förarna utsattes för olika banförhållanden under varje pass. Med ett så stort spann i asfalttemperaturer borde man egentligen behövt mer än de två gummiblandningar som reglementet föreskriver, men detta var inte ett alternativ trots de högst ovanliga förhållanden som rådde.  Resultatet blev att teamen inte riktigt hade koll på slitage och prestandaförlust i däcken när det var dags för race. Trots detta valde de flesta enstoppare, som vi räknat med, varven under säkerhetsbil i början av tävlingen underlättade och detta ledde till ett race med färre olika strategier än vad vi blivit vana med på senaste tiden.”

Pirellis Truth-O-Meter:

Vår förutsägelse inför de 56 varven av USA:s GP var en enstoppstrategi, där snabbaste alternativet var start på medium och byte till hårda däck på 19:e varvet. Vettel körde faktiskt längre på mediumblandningen eftersom han fick hjälp av säkerhetsbilen, och gjorde sitt stopp för hårda däck på varv 27.

• lotus
  • red bull