Anja Lundström siktar på ett humoristiskt verk under AiR 4x400 år i Borås       Foto: Anja Lundström
Anja Lundström siktar på ett humoristiskt verk under AiR 4x400 år i Borås Foto: Anja Lundström

Anja förvandlar överbliven textil till hyllningskonst för jubileumsstaden Borås

På måndag startar det avslutande konstnärsresidenset AiR 4x400 år, där konstnärer från jubileumsstäderna Piteå, Luleå, Göteborg och Borås skapat hyllningsverk till de olika städerna. Sist ut är Borås där textila material är i fokus. Piteås representant är slöjdaren Anja Lundström.

Anja bor i Piteå och är uppvuxen i Böle. Hon arbetar oftast med broderi men är bekväm i flertalet textila tekniker. Den gemensamma lockelsen i att arbeta med textil konst är materialets följsamhet och att materialet i sig framkallar sinnesintryck – både för personen i skapandet och för betraktaren som känner på eller använder verket.

Hon ser fram emot veckan och att träffa och arbeta nära de andra konstnärerna i Textile Fashion Center Borås. Likt tidigare residens så är arbetsplatsen väldigt publik och har därför åskådare runtomkring sig.

- Jag tycker det känns lite läskigt, men främst en ära att få representera Piteå i Borås-residenset. Jag planerar att göra ett humoristiskt verk, men jag har aldrig arbetat i en så stor skala så det känns som en utmaning, säger Anja Lundström.

En hyllning till Sveriges främsta textilstad
Konstnärerna ska under tiden 25-30 oktober 2021 arbeta med var sitt verk i en kub med mått 2,5x2,5x2,5 meter. I det förberedande arbetet har konstnärerna fått information om Borås 400 år, stadens textila industrihistoria samt en inblick i nutidens utmaningar och framtidens hopp för textilbranschen. Materialet som ska användas är överbliven textil från företag i trakten och med detta som bas har alla fått utforma sin idé.

- Det blir inte broderi denna gång, utan jag kommer i huvudsak gasa runt med symaskin och jobba med en typ av collageteknik eller lappteknik. Finns otroligt mycket plats för freestyle då vi inte fått se materialet på förhand.

Med sig i bagaget har Anja en utbildning från Ledarskap i slöjd och kulturhantverk vid Göteborgs universitet samt olika textilutbildningar. Till vardags arbetar honsom ungdomskonsulent på Piteå kommuns kulturavdelning. I den rollen så har Anja stora möjligheter att inspirera och uppmuntra unga att vilja och våga skapa, där Kaleido är ett nav.

- Jag har förmånen att arbeta med många kulturuttryck, men privat så kommer jag alltid tillbaka till att slöjden är bland det bästa jag vet. Den har varit ständigt närvarande under min uppväxt och är ett verktyg som gör att man ofta kan tänka "jag gör detta själv" istället för att alltid behöva konsumera. Och det är sjukt mäktigt!

Lördag den 30 oktober är det invigning och verken finns kvar i en dryg månad.
Övriga medverkande konstnärer i Borås är:

• Pilar de Burgos, skulptur och installation, Luleå
  • Emma Linde, textilkonstnär, Göteborg
  • Vega Syversætre Johannessen, textilformgivning, Borås

Är ny nyfiken på Anjas arbete under residenset, besök hennes instagram @suspekta

Fakta om AiR 4x400 år
AiR 4x400 ett konstnärligt utbyte mellan jubileumsstäderna Piteå, Luleå, Borås och Göteborg som alla fyller 400 år under 2021. Utbytet arrangeras i samverkan mellan Textile Fashion Center, Textilmuseet, Resurscentrum för konst och Konstkonsulenten i Region Norrbotten, Luleå kommun, Piteå kommun, Göteborgs 400-årsjubileum och Tillt.

AiR står för Artist in Residence vilket betyder att konstnärerna bor och verkar under en tidsbegränsad period på en särskild plats i ett specifikt syfte – i detta fall att hylla de olika jubileumsstäderna.

Genomförda residens under året
(Ort och datum/ tema/deltagare från Piteå)
Piteå 15-19 februari / snö och is / Josefin Jonsson
Göteborg 31 maj-5 juni / regn / Amanda Mendiant