Grattis till Hortlax församling, vinnare av Fairtrade City Piteå stipendium. Foto: Mikael Sundkvist

Hortlax församling tilldelas nyinrättat stipendium

Fairtrade City Piteå stipendium är ett stipendium som delades ut för första gången i samband med Piteå Business Awards. Stipendiet är på 15 000 kronor och tilldelas Hortlax Församling med motiveringen,

”Hortlax församling har tagit en tydlig ställning för Fairtrade som bidrar till att odlare och anställda, med egen kraft kan förbättra sina levnadsvillkor. Detta ingår i kyrkans ställningstagande gällande miljö och mänskliga rättigheter. Med Fairtrade försäljning och Fairtrade servering vid sina evenemang hjälper Hortlax Församling även till att sprida budskapet vidare.”

Grattis till Hortlax Församling!

Bakgrund och kriterier
Stipendiet är initierat av Piteå kommuns näringslivsavdelning och styrgruppen för Fairtrade City Piteå. Syftet är att uppmärksamma och inspirera till engagemang i Fairtrade och rättvis handel. Kan sökas av personer, företag, föreningar, organisationer och andra som bidragit till att stärka Fairtrade City Piteå.

• Sökande eller nominerad ska ha utfört insatser till nytta för rättvis handel och Fairtrade eller ha minst en Fairtrade produkt i sitt sortiment.
  • Stipendiet Fairtrade City syftar till att stödja och uppmuntra insatser av personer, företag, föreningar, organisationer och andra i Piteå kommun som leder till att Fairtrade City Piteå blir starkare.
  • Sökande eller nominerad ska ha utfört, eller utför, insatser till nytta för rättvis handel och Fairtrade.
  • Stipendiet Fairtrade City delas ut av styrgruppen för Fairtrade City Piteå, som lyder under Kommunstyrelsen.
  • Ansökningar till 2022 år Fairtrade City Piteå stipendie kan lämnas under hela året. I början av varje år behandlas ansökningar från föregående år.

Piteå är en Fairtrade kommun
I Sverige är runt 50 kommuner Fairtrade City-diplomerade och Piteå är en av dessa. Fairtrade City är del av ett nätverk av kommuner och regioner som engagerar sig för en etisk konsumtion och hållbar handel. Syftet är att bidra till en hållbar konsumtion som värnar om både människa och miljö.

Fairtrade City är också ett samarbete mellan kommun, näringsliv och civilsamhälle. Arbetet i en lokal samverkansgrupp bidrar till viktiga diskussioner, åtgärder och kommunikationsinsatser för en hållbar utveckling. Diplomeringen skapar också förutsättningar för ett långsiktigt och strukturerat arbete för en etisk konsumtion och hållbar handel. Kommunen får stöd i arbetet och blir del av ett nätverk av kommuner och regioner som arbetar tillsammans för samma mål.

Fairtrade City har direkt koppling till uppfyllandet av Agenda 2030, med särskilt fokus på mål 12 om att säkerställa en hållbar konsumtion och produktion som i sin tur påverkar flera andra mål, såsom minskad fattigdom (mål 1), uppnå jämställdhet (mål 5), anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8) samt bekämpa klimatförändringarna och dess konsekvenser (mål 13). Diplomeringen är även ett konkret verktyg för kommuner som vill bidra till genomförandet av mål 17 om partnerskap mellan flera aktörer.