Carina Henriksson spelar de två divorna i hennes pocketopera. Foto: Conny Fridh

Pocketopera förgyller jubileumsåret

Kulturentreprenören Carina Henriksson är en av flera arrangörer som beviljats stöd genom jubileumspotten Piteå 400. Föreställningen Här är det jag som stämmer! har urpremiär 30 januari. Och flyttar då in på Piteå Museum, där berättelsen om GlesbygdsDivan och Lydia Lindgren spelas upp. En berättelse om att följa sina drömmar, men inte till vilket pris som helst.

Pandemin har tvingat kulturentreprenören Carina Henriksson att raffinera konceptet och dressa om divorna i ny kostym, hon ser hellre möjligheter än svårigheter och kickar igång på utmaningar. En fjällbjörk böjer sig för väder och vind men den reser sig varje gång vinden mojnat och blickar ut över en oändlig horisont av möjligheter. Trots rådande samhällssituation planeras det för urpremiär och genomförande under jubileumsåret

- Jag tänker att det flexibla föreställningsformatet, längden och ensemblestorleken gör att denna pocketopera har stora chanser att få sin urpremiär trots allt, säger kulturentreprenören Carina Henriksson. Vi kan spela för familjegrupp, en mindre företagsgrupp eller ett kompisgäng som ändå umgås dagligdags.

Divorna poppar upp
Divorna i Här är det jag som stämmer, har en historia att berätta och förmedlar gärna ett av arrangören önskat budskap till sin publik före eller efter föreställningen. Musiken är gränslös och rör sig fritt över olika genrer, från folkmusik till opera och annat däremellan. Divorna söker fler arenor och föreställningen är bokningsbar under hela 2021. Föreställningen kan bokas som en abonnerad föreställning på Piteå museum. Den kan också framföras i en bygdegård, på en arena inomhus eller utomhus, i ditt vardagsrum, på en konferens eller ett traditionellt scenrum runt om i Sveriges avlånga land. Föreställningen är bokningsbar under hela 2021.

Jubileumspott
Jubileet av Piteå 400 kommer att genomföras, men anpassningar kan behövas utifrån gällande riktlinjer och rekommendationer från regering och Folkhälsomyndigheten. Projektledaren Per Lenndin är glad att intresset för jubileumsåret kvarstår, trots Corona pandemin. Tanken med potten är att vi gemensamt ska uppmärksamma jubileet och på olika sätt bidra till ett år fullt av aktivitet och kulturella upplevelser. Det finns fortfarande pengar kvar att söka.

- Det här bidraget var startgasen jag behövde, jag har levt med tanken på en snarlik föreställning länge. Pocketopera; det interaktiva formatet och närheten till publiken har alltid intresserat mig. Så när historien om Lydia kom till mig i samma veva som jag flyttade till Piteå kändes det helt rätt, både i tid och plats. Och att då, speciellt i dessa tider få ett ekonomiskt stöd var avgörande för att våga säga, vi kör! Och nu finns det bara en väg, ridån går inte ner förrän divorna kliver av scenen, säger kulturentreprenören Carina Henriksson.

Mer om föreställningen
En berättelse, två kvinnor, två liv. Här är det jag som stämmer! handlar om kontraster och ytterligheter, om staden och landet, om drömmar och om mål. Föreställningen är genomsyrad av glesbygdsperspektiv och om att stå med fötterna långt nedstuckna i den norrbottniska myllan. Den handlar om två kvinnor, deras liv och öden och om rätten att vara kvinna fullt ut.

Om en kvinnas rätt; till sin röst, till sin kropp, till sin karriär och om att ta sig friheten att själv bestämma över sitt liv. En berättelse om två kvinnor som kan trampa myr.