Jag hoppas på att få arbeta som personlig assistent så mycket som möjligt. Det är ett bra jobb, säger Layna da Silva Barbosa. Foto: Helene Markström

Sommar med socialtjänsten – Layna trivs som personlig assistent

Layna da Silva Barbosa är en av närmare 400 vikarier som arbetat inom Socialtjänsten i sommar. Hon arbetar som personlig assistent och trivs mycket bra med sitt arbete.

Layna flyttade till Sverige och Piteå i slutet av 2018. Hennes man är härifrån och efter fyra år i Brasilien fattade de beslutet att flytta till makens hemland. Genom arbetsförmedlingen fick hon kontakt med Piteå kommun och projektet Lärande rekrytering.

– Jag blev lovad sommarvikariat efter projekttiden och så blev det. Det här är min andra sommar som jag går på schema och vikarierar som personlig assistent. Men jag har arbetat som vikarie under vintern, hösten och våren också, säger Layna.

Trivs bra och är uppskattad
Layna har själv valt att arbeta hos flera brukare. I sommar arbetar hon som vikarie med eget schema till och med 20 augusti i Piteå kommuns regi.

– Jag trivs jättebra med att arbeta som personlig assistent, det är ett varierande arbete. Just nu vikarierar jag hos fem olika brukare. När jag inte går på schema tar jag extra pass hos en person som har ett privat assistansbolag.

Tina Risberg, enhetschef, arbetsledning vuxna funktionsnedsatta, berättar att Layna är mycket uppskattad hos brukare, kollegor, anhöriga och enhetschefer.

– Layna är omtyckt ute i verksamheten. Hon tar ett stort ansvar, är flexibel och visar att hon verkligen vill jobba. Hennes språk har utvecklats enormt sedan hon började hos oss för ett och ett halvt år sedan. Hon är en riktig tillgång.

Är det mycket som är annorlunda i ert arbetssätt på grund av pandemin?
– Vi använder visir när vi arbetar nära brukare, det är en skillnad från förra året. Vi arbetar mycket med att lära våra brukare att tvätta och sprita händerna också och förklarar varför, säger Layna.

Vad har varit det bästa med att jobba som personlig assistent i sommar?
– Att jag har arbetat hos en brukare som velat vara ute mycket. Det har blivit mycket promenader i badhusparken och många glassar. Fest hela tiden! skrattar Layna. Och så har jag haft en del sovande natt också. Det har nästan känts som semester när jag är ledig på dagen. Jag har uppskattat att ha ett fast schema. Det är lättare att planera min tid då. Det är svårare när man är timvikarie eftersom man inte vet hur månaden kommer att bli.

Hur ser dina framtidsplaner ut?
– Jag hoppas på att få arbeta som personlig assistent så mycket som möjligt. Det är ett bra jobb. Men jag längtar efter att börja undervisa igen. Jag har nyligen fått mina betyg validerade och har en kandidatexamen i spanska. Jag arbetar på att få svenskan färdig så jag får min lärarbehörighet i Sverige.

Presskontakt:
Helene Markström