Nicklas Larsson, Elisabet Lundman och Helena Stenberg hoppas att Sommardäcket blir uppskattat. Foto: Maria Fäldt

​Sommardäcket – en av flera nyheter i sommarstaden Piteå

Ett aktivitetsområde i centrala stad, ett koncept för att uppleva Piteås parker samt en karta för mysiga caféer och platser för picknick. Det är några resultat av den kraftsamling som näringslivsavdelningen drog igång för att ge sommarstaden Piteå lite extra skjuts inför sommaren 2020.

Under våren blev det tydligt att sommaren 2020 blir en annorlunda sommar som kommer att påverkas av den pandemi som drabbat världen. För Piteå del innebär inställda evenemang samt uteblivna besök från Norge och andra länder ett hårt slag mot handeln, restauranger, caféer, boendeanläggningar och aktivitetsföretag.

Utifrån den utmaningen bildades en arbetsgrupp som gemensamt arbetat fram idéer och lösningar för att kunna erbjuda liv i sommarstaden, nya upplevelser och förhoppningsvis bidra till att besöksnäringens aktörer klarar krisen.

- Vi har samverkat brett, haft många idéer och kunnat genomföra flera av dom. Grundtanken har varit att utveckla det offentliga rummet genom att erbjuda fler trevliga platser att vistas på för att möjliggöra social distansering och undvika trängsel, säger Nicklas Larsson, näringslivschef.

Ett exempel är en ny karta som guidar till mysiga fik och trevliga platser för en picknick – både i stan och på landsbygden. Ett annat exempel som nyligen lanserades är Parkexpeditionen – ett nytt sätt att uppleva och upptäcka parker. Dessutom kommer fler bord och stolar att ställas ut i stadskärnan och ferieungdomar har rollen som sommarvärdar för att tipsa om fina platser att besöka.

- Många tycker det är mysigt att åka till stan och äta eller fika. Vi vill också lyfta att många restauranger och caféer erbjuder take away. Så variera er och köp med mat eller fika och gör en picknick, kanske i Residensparken mitt i stan där det finns över 40 sittplatser, säger Stina Eriksson, projektledare för Attraktiv stadskärna.

P-däcket blir Sommardäcket

Den stora nyheten är förvandlingen av p-däcket, den tomma ytan nedanför Stadsberget. I sommar får den äntligen form, färg och blir en fartfylld arena med ett utbud av många olika aktiviteter för alla åldrar.

Här finns bland annat pingisbord, innebandyplan, boule-/kubbana, tre i rad, schack, twister för de viga och rityta med kritor för de kreativa. Dessutom finns här förmodligen världens längsta hopphage, där du kan hoppa mellan Piteå centrum och Långträsk med besök i andra byar.

- Vi ville skapa en aktivitetsyta för alla åldrar som samtidigt är trygg och säker. Det ska vara en mötesplats och ett tillgängligt område som inbjuder till gemenskap, roliga aktiviteter och rörelse. Dagtid får man låna utrustning, men det är fritt att använda däcket även på kvällen för de som tar med egen utrustning. Detsamma gäller efter vi stängt i augusti – banorna finns ju kvar, säger Elisabet Lundman, ungdomskonsulent kultur, park och fritid.

Sommardäcket kommer att vara öppet vardagar mellan 10.30 och 16.30, med start på måndag 22 juni och fram till 14 augusti. Sommarvärdar kommer att bemanna och står för utlåning av utrustning, städ och ska underlätta för besökarna att hålla social distans och undvika trängsel. Handsprit finns på plats och ytdesinficering av utlånad utrustning görs när de återlämnas. Stort ansvar vilar dock på besökarna som uppmanas att följa Folkhälsomyndigheterna föreskrifter och hålla rent och snyggt efter sig.

Det är totalt 12 ferieungdomar, fyra per tre veckors-period, som har uppdraget att vara sommarvärdar både på Sommardäcket och i stadskärnan. Till sin hjälp har de en handledare.

- Det var tufft att få fram ferieplatser i år, eftersom många platser föll bort på grund av corona. Därför känns det extra roligt att kunna erbjuda ungdomar ett jobb som tillför något nytt till Piteås stadsbild, säger Helena Stenberg, kommunalråd.

Resultat av arbetet

Stab besöksnäring består av representanter från näringslivsavdelningen, Visit Piteå, Turistcenter, kommunikationsavdelningen samt förvaltningarna Kultur, park och fritid och Samhällsbyggnad. Arbetet med att rädda sommaren och utveckla Piteås attraktionskraft bygger på en tät dialog med näringsidkarna.

Här är en summering av resultatet av det intensiva arbetet:

Sommardäcket. Aktivitetsyta mitt i stan för alla åldrar.

Parkexpeditionen. Nytt koncept för att upptäcka Piteås parker besök webbsida

Träningsstationer Grisberget. Nya träningsstationer med fysövningar längs 2,5 kilometersslingan på Grisberget.

Ökat utbud biblioteken. Fler och coronaanpassade sommaraktiviteter erbjuds av Piteås bibliotek. Se evenemang och aktiviteter på facebook.com/Pitea.Stadsbibliotek/

Sommarkartan. Caféer och picknickplatser i stan och på landsbygden. Finns att hämta Turistcenter och på Sommardäcket under vecka 26-33. Du kan också ladda ner den här

Möbler i offentliga rummet. Fler bord och stolar har placerats ut i stadskärnan för spontana sittningar

Utveckling av visitpitea.se Webbplatsen för upplevelser, aktiviteter, boende, mat, evenemang och annat har fått en ansiktslyftning och anpassats i högre grad för pitebor och besökare från närområdet. Låt dig inspireras på visitpitea.se