Dialogen om Piteås framtid pågår till september.

Vad vill du med Piteå? En dialog om morgondagens Piteå

Piteå står inför en spännande tid. Grön omställning, rekordstora industriinvesteringar i regionen, byggandet av Norrbotniabanan - allt detta kommer att påverka oss alla. Det kommer också att skapa stora möjligheter för Piteå som stad. Nu behöver vi dina tankar, idéer och åsikter för vårt fortsatta arbete med att utveckla Piteå på bästa sätt.

Under perioden maj-september 2022 pågår en dialog som tar avstamp i de stora möjligheter som skapas när regionen utvecklas, infrastruktur förbättras och många blickar vänds mot norr.

- Piteå har en enorm möjlighet att växa och utvecklas de närmaste åren, nu vill vi få medborgarnas tankar kring det. Vad tycker de är viktigt när staden utvecklas? Vi hoppas att många engagerar sig i dialogen så vi får ett bra underlag för vårt fortsatta arbete, säger Helena Stenberg, kommunstyrelsens ordförande.

Rekordstora investeringar i Norrbotten och Västerbotten kommer att leda till att både Piteå och regionen kommer växa med fler företag, fler människor och fler bostäder. Dialogen sätter därför fokus på tre viktiga frågor: Hur ska Piteå växa, hur löser vi kompetensförsörjningen och hur gör vi Piteå till en attraktiv plats för företag?

- Det känns viktigt att ta ett brett grepp i dialogen eftersom frågorna hänger ihop. Vi behöver bli fler pitebor, både för att erbjuda befintliga och nya företag arbetskraft och för att vi som kommun ska klara av vårt välfärdsuppdrag med skola och omsorg. Vi måste också kunna erbjuda fler bostäder för att Piteå ska kunna växa, så det är ett komplext pussel som ska läggas, säger Andreas Lind, kommunchef.

Dialog på Byxtorget tisdag 21 juni kl. 12-15
Under dialogperioden kommer olika aktiviteter att genomföras, med syftet att få pitebor och besökare, unga och gamla, företagare och privatpersoner att komma med sina tankar, idéer, synpunkter och förslag inför den samhällsomvandling som väntar.

På tisdag 21 juni kommer politiker och tjänstemän att finnas på Byxtorget mellan kl.12 och 15. Varmt välkomna dit och snacka utveckling och Piteås framtid bland annat med kommunalråden Helena Stenberg och Patric Lundström.

Mer information om dialogen samt enkäter för att tycka till finns på Piteå kommuns webbplats, länk nedan. Dialogen kommer också synas under ett flertal olika evenemang i sommar, som Piteå Summer Games och Stora Nolia.

Resultat från dialogen kommer att användas som underlag för Piteås fortsatta utveckling.

Uppdatering 21 juni:

Bifogad bild från dialogtillfället i centrala Piteå 21 juni.

Från vänster: Britt Fäldt, samhällsbyggnadsnämndens ordförande, Patric Lundström, kommunalråd, Sara Holm, projektledare, Helena Stenberg, kommunalråd samt Anette Christoffersson, processledare.
Foto: Jörgen Hult, varumärkesansvarig