Nicklas Winblad von Walter tar klivet från kommunen till privata näringslivet.   Foto: Maria Fäldt
Nicklas Winblad von Walter tar klivet från kommunen till privata näringslivet. Foto: Maria Fäldt

Näringslivschefen Nicklas Winblad von Walter lämnar kommunen - blir ny vd för Box Modul AB

Nicklas har under de senaste 20 åren jobbat med utvecklings- och företagsfrågor i olika skepnader; som egenföretagare, som strateg för näringslivsutveckling på statlig nivå och nu de senast fyra åren som näringslivschef i Piteå kommun. Nu lämnar han kommunen för att bli vd för Box Modul.

Nicklas Winblad von Walter tillträdde precis innan pandemin, vilket gjorde att de första åren handlade mycket om att stötta det lokala näringslivet som påverkades - inte minst besöksnäringen. I övrigt har han haft stort fokus på att förbättra kommunikationen och samarbetet mellan kommunen och näringslivet samt utveckla etableringsarbetet för att locka fler företag till Piteå.

- Nicklas engagemang när det gäller näringslivet i Piteå har haft en stor betydelse. Han har varit en god representant för kommunen och har sett till näringslivets bästa i alla lägen, säger Leif Wikman, tillförordnad kommunchef och tillägger att han tycker att det är tråkigt för Piteå kommun att Nicklas fattat det här beslutet men önskar honom lycka till i sitt nya uppdrag.

Box Modul AB konstruerar, utvecklar, tillverkar och säljer anpassade moduler av egentillverkade sandwichpaneler till företag inom många branscher och med kunder i hela världen. Under de sista åren har efterfrågan ökat som en följd av digitalisering samt större fokus på försvars- och säkerhetslösningar.

- Jag känner mig både hedrad och lockad av att ta över vd-rollen, då det innebär en möjlighet att tillsammans med medarbetarna och de nya ägarna vara med och utveckla företaget ytterligare genom att hitta nya kunder, skapa nya koncept och leda verksamheten mot nya mål, säger Nicklas.

Senaste åren har Peter Nordlund varit vd och ägare i Box Modul, innan han sålde företaget till W5 Solutions under 2023. Bolaget har gjort en stark tillväxtresa under dessa år, vilket lett till en ny marknadsposition.

- Box Modul AB är mitt i en spännande utvecklingsresa inom W5-koncernen. Det var min far som startade företaget och jag tror att mitt kunnande om Box Moduls teknik tillsammans med mitt kundorienterade arbetssätt är en styrka i det arbete vi har framför oss. Dessutom kan mina ledaregenskaper och erfarenheter av utvecklingsarbete i större organisationer komma till god användning, säger Nicklas.

Peter Nordlund kommer vara kvar i företaget och fortsätta arbeta inom koncernen utifrån rollen som storägare och rådgivare.

Leif Wikman

tf Kommunchef 0911- 69 62 72 pitea.se
Nicklas Winblad von walter

Näringslivschef Näringsliv, företagsfrågor 072-465 58 94 pitea.se Näringsliv på pitea.se