Gult och blått - en symbolisk bild för Ukraina. Foto: pixabay.com

Nytt projekt ska stötta ukrainare till jobb

Arbetslösheten i Norrbotten och Piteå är låg, samtidigt som företagens behov av arbetskraft är stort. Nu har Piteå kommun startat projektet Care SATSA som ska underlätta för de som flytt krigets Ukraina att få jobb i Piteå. Många är välutbildade och kan med rätt stöd snabbt bli värdefulla medarbetare hos såväl Piteås företag som kommunens verksamheter. Projektet ska också fungera som en språngbräda in i det svenska samhället och sociala sammanhang.

Sedan början av augusti 2022 har drygt 100 personer kommit hit från krigets Ukraina, Piteå kommun har avtal om att ta emot 137 personer. Redan i juli startade förberedelserna för kommunens mottagande och idag är det full fart i ESF-projektet Care SATSA med syftet att snabbt och smidigt slussa de som kommer in i arbete och samhället.

- Många som kommer är välutbildade och kan snabbt vara igång i jobb med rätt stöd. I projektet anpassar vi insatser utifrån individens behov, så av 30 vuxna som vi kartlagt och stöttat har 17 jobb idag, säger Thomas Nilsson, projektledare, enheten Arbetsmarknad och integration.

Varje deltagare genomgår en bred kartläggning. Det handlar om kompetens, utbildning och arbetslivserfarenheter men också fritidsintressen och individens andra önskemål och behov - allt för att kunna underlätta för dem att etablera ett bra liv här i Piteå. Exempel på insatser kan vara matchning mellan individ och arbetsgivare, bedömning av kompetens, komplettering av yrkeskunskaper, validering och språkutbildning i svenska och engelska, samhällsinformation och rådgivning.

- Vi har bland annat matchat en operasångare med personer i samma bransch här i Piteå, en pianolärare jobbar nu åt kommunen, vi har gett råd till en ukrainare som gillade att plocka bär...listan kan göras lång. Att hitta ingångar till sina intressen, till det personen brinner för, ser vi som en framgångsfaktor, säger projektledaren.

Möjligheter för Piteå
Antalet nyanmälda lediga jobb i Sverige ligger på en mycket hög nivå. Det finns också stora kompetensförsörjningsbehov med anledning av företagsetableringar bland annat i norra Sverige. De personer som kommer till Sverige och som omfattas av massflyktsdirektivet bedöms generellt sett ha en relativt hög utbildningsnivå, vilket innebär att bland dessa ukrainare finnas det potentiella pitebor på lång sikt.

- Det är jätteviktigt att vi jobbar med mottagandet, bemötandet, servicen och välkomnandet för alla som kommer till Piteå. Om vi alla hjälps åt - kommunen, företag, föreningsliv och medborgare - så ökar vi chansen att fler väljer att stanna här, säger Thomas Nilsson.

Tipsa!
Känner du - eller känner till - någon som kommit till Piteå från krigets Ukraina? Kolla gärna om hen känner till projektet. Om inte, hänvisa personen till projektets kontaktperson, se nedan.

• Kriget i Ukraina bröt ut 24 februari 2022.
  • I början av mars aktiverade EU massflyktsdirektivet som ger personer som flyr från Ukraina rätt att få tillfälligt uppehålls- och arbetstillstånd inom EU.
  • En person som har fått uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet har rätt att få hjälp med kost och logi, rätt att arbeta, rätt att söka grundläggande vård, rätt till skolgång för barn och visst ekonomiskt bistånd i Sverige.
  • Regeringen genomförde förändringar i lagstiftningen 1 juli 2022 för att skapa en jämnare fördelning över landet av boendeplatser för skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet.
  • Care SATSA är ett Europeiskt Socialfondsprojekt som drivs av Piteå kommun.
  • Projektet startade i mitten av oktober, men förberedelserna för mottagandet startade redan i juli. Projektet pågår till 31 augusti 2023.
  • Genom projektet ska 60 personer erbjudas individanpassade insatserna.
  • Målgruppen är kvinnor och män som omfattas av massflyktsdirektivet till följd av kriget i Ukraina
  • Projektmålet är att majoriteten av deltagarna ska ha närmat sig eller kommit i arbete efter deltagande i projektet.

Thomas Nilsson, projektledare, enheten Arbetsmarknad och integration
E-post: tomas.nilsson3@pitea.se